95-lecie Portu w Gdyni

95 lat temu Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu w nieznanej nikomu wsi Gdynia. Obecnie Port Gdynia jest jednym z najważniejszych ośrodków morskich na południowym Bałtyku i jednym z największych pracodawców w mieście.

 

W czerwcu 1920 roku inż. Tadeusz Wenda otrzymał zadanie znalezienia miejsca na budowę przyszłego portu i wykonanie projektu. Jako najdogodniejszą lokalizację na tę inwestycję wskazał Gdynię. W tym czasie Gdynia liczyła 1,3 tys. mieszkańców i 132 domy. W Gdyni i sąsiednich osadach – w Obłużu, Oksywiu, Oksywskich Piaskach i Kolibkach rybołówstwo uprawiało 135 osób, które dysponowały 6 kutrami motorowymi, 10 żaglowcami oraz 103 łodziami wiosłowymi. W 1921 roku rozpoczęto budowę portu. Początkowo miała to być tylko przestrzeń dla małych okrętów wojennych oraz port schronienia dla rybaków. Dopiero presja opinii społecznej wpłynęła na Sejm, który 23 września 1922 roku przyjął ustawę upoważniającą rząd do budowy portu w Gdyni.
W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Port gdyński przez 95 lat nieustannie się zmieniał i rozwijał.  W 2005 roku przeładowano w Gdyni 500-milionową tonę ładunku w powojennej historii portu. W tym samym roku zakończono budowę estakady i rampy do załadunku TIR-ów na górne pokłady promów. W 2006 roku nastąpiła inauguracja przeładunków burtowych w Gdynia Container Terminal.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia zapowiada kolejne inwestycje. Budowę nowej portowej obrotnicy  oraz  prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat – Port Zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.