Strefa relaksu na Molo Południowym

Strefa relaksu na Molo Południowym

Molo Południowe wypełniło się ozdobnymi roślinami. Dzięki nowej aranżacji ta przestrzeń stała się jeszcze bardziej przyjazna dla poszukujących kontaktu z naturą mieszkańców i turystów.

Samorząd Gdyni przywiązuje bardzo dużą wagę do organizacji zieleni w mieście, która daje wytchnienie zabieganym mieszczuchom. W mieście powstają ogrody deszczowe, parki kieszonkowe, a także ustawiane są donice z roślinami ozdobnymi. Trwa rozbudowa Parku Centralnego. W nowe inwestycje powstające w mieście wkomponowywane są ogólnodostępne tereny zielone, tak aby równoważyć zabudowę architektoniczną. Dzięki projektowi realizowanemu w ramach KLImatycznego Centrum zieleń rozkwitła również na Molo Południowym. Dotychczasowa, bardzo minimalistyczna aranżacja terenu, została wzbogacona o roślinność oraz ławki i siedziska. Zasiano ponad 500 m kw. trawnika, posadzono 39 brzóz, 117 sosen górskich oraz ponad 500 sztuk traw ozdobnych i bylin.

Miejsce dotychczasowego parkingu usytuowanego naprzeciwko Akwarium Gdyńskiego zajęła przestrzeń bardzo pomysłowo zaaranżowana i wypełniona ozdobnymi siedziskami pomiędzy donicami z roślinnością. Teraz ten teren sprzyja obecnie wypoczynkowi oraz niespiesznemu podziwianiu żaglowców cumujących przy nabrzeżu. Jeszcze w lipcu w strefie rekreacji pojawi się nowoczesna ławka solarna, na której podczas odpoczynku będzie można m.in. doładować telefon.

– Ostatnim elementem metamorfozy Mola będzie 8-metrowy przestrzenny napis „GDYNIA”. Jego litery, wykonane w białym, półmatowym kolorze, będą nawiązywać do gdyńskiego modernizmu. Wysokość każdej z liter to ponad 1,5 metra. Wewnątrz nich zostanie umieszczone podświetlenie modułowe LED, dzięki czemu napis będzie mógł być atrakcją również po zmierzchu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

fot. Dzielnice#wgdyni

Smart Gdynia

Smart Gdynia

Gdynia razem z Gdańskiem i Sopotem zostały wyróżnione nagrodą Human Smart City. Kapituła konkursu doceniła współdziałanie samorządów w tworzenie nowoczesnej metropolii przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału każdego z miast.

Gdynia od dawna realizuje działania wpływające na poprawę jakości życia w mieście. Bliska jest jej również idea „smart city” czyli miasta wykorzystującego nowoczesne technologie stanowiące udogodnienia dla mieszkańców. Nagroda w konkursie Smart City udowadnia, że podejmowanie działania są trafne i współgrają z obecnymi trendami rozwojowymi współczesnych aglomeracji. Nagroda została ogłoszona podczas tegorocznego Kongresu Smart City Forum (15-16.06.2020 r.) Ze względu na pandemię dwudniowe dyskusje odbywały się w formule online. Miasto podczas Kongresu reprezentował wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz. Kapituła przyznając nagrodę dla samorządów Gdyni, Gdańska i Sopotu doceniała „przykład współpracy i harmonijny rozwój całego obszaru metropolitalnego poprzez jak najlepsze wykorzystanie potencjału miast i gmin członkowskich, z poszanowaniem ich odrębności i specyfiki”.

Podczas dwóch dni kongresu, eksperci oraz specjaliści związani z tematyką smart city, omawiali przykłady praktycznych rozwiązań zastosowanych w Polsce i na świecie ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań w czasie kryzysu. Uczestnicy zastanawiali się m.in. nad wyzwaniami europejskiej wizji miast przyszłości, edukacji obywatelskiej, konkurencyjności gospodarczej i zrównoważonym rozwojem.

Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz brał udział w rozmowie dotyczącej tworzenia miasta bezpiecznego dla mieszkańców – „Kierunek – miasto bezpieczne i przyjazne mieszkańcom”. Wiceprezydent Bartosiewicz powiedział, że w czasie epidemii „to właśnie miasta pokazały jak szybko potrafią reagować na zmieniającą się rzeczywistość, a ich „inteligencja” przejawiała się w reagowaniu i adaptowaniu do nowych wyzwań”. Zdaniem wiceprezydenta samorząd dzięki podjętym wcześniej działaniom mógł dalej realizować swoje zadania w nowej formule.

– Błyskawicznie przeszliśmy do obsługi online. To przyszłość. To rozwiązania techniczne, które pozwalają załatwiać sprawy online, bez wizyty w urzędzie. To kwestia aplikacji mobilnej, kwestia monitoringu, który dostarcza nam informacje. Musieliśmy mieć bardzo dużo rozwiązań dedykowanych mieszkańcom, ale bez bardzo dokładnej analityki nie moglibyśmy kierować tych rozwiązań do konkretnych osób – mówił podczas debaty Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia ideę Smart City wdraża w mieście od wielu lat. Gdyńska edukacja wykorzystuje e-dziennik oraz portal e-GIO umożliwiający dostęp do danych liczbowych gdyńskich szkół. Poruszanie po drogach ułatwia Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR. Komputery pokładowe zamontowane w autobusach i trolejbusach na bieżąco dostarczają informacji o lokalizacji pojazdu za pośrednictwem systemu GPS oraz informacji o prędkości i opóźnieniu w stosunku do rozkładu jazdy. W ramach miejskiego programu UrbanLab Gdynia wypracowywane są rozwiązania służące rozwojowi miasta i podnoszeniu jakości życia mieszkańców. Mieszkańcy mogą korzystać z usługi samochodów współdzielonych – tzw. car sharingu. Miasto rozwija również elektromobilność i ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym. Po Gdyni jeżdżą bezemisyjne, elektryczne autobusy. W mieście trwa wymiana oświetlenia ulicznego. 5658 szt. opraw sodowych zostanie zastąpionych przez oprawy LED. Dzięki temu zredukowane zostanie zużycie energii elektrycznej oraz obniżona emisja CO2 o 8000 ton rocznie. Prowadzony jest projekt KLIMATyczne Centrum, który zakłada systematyczne ograniczanie emisji dwutlenku węgla poprzez m.in. zwiększanie powierzchni terenów zielonych w Śródmieściu.

Gdynia pomaga przedsiębiorcom

Gdynia pomaga przedsiębiorcom

W Gdyni rozpoczęła działalność Rada Ekonomiczno-Społeczna Zespołu Tematycznego UrbanLab Gdynia ds. adaptacji do życia po pandemii. Przedstawiciele biznesu, świata nauki oraz organizacji pozarządowych będą wspólnie wypracowywać rozwiązania pomagające minimalizować skutki kryzysu gospodarczego wywołanego przez koronawirusa.

Radę powołał prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. Samorząd od początku zaangażował się w pomoc lokalnemu biznesowi oraz wspierał mieszkańców. Opracował program pomocowy Falochron dedykowany przedsiębiorcom, organizacjom pozarządowym, kulturze, sportowi i edukacji. Miasto zaoferowało lokalnym przedsiębiorcom m.in. zwolnienie z czynszu za wynajem gminnych lokali, doradztwo, czy renegocjację umów na wykonywanie zadań publicznych. Do tych działań dołącza również Rada Ekonomiczno-Społeczna Zespołu Tematycznego UrbanLab Gdynia ds. adaptacji do życia po pandemii.

– Z ekonomicznymi skutkami pandemii przyjdzie nam się zmagać długo i na wielu płaszczyznach. Warto próbować przewidywać różne scenariusze i budować na ich podstawie skuteczne programy wsparcia i rozwoju. To zadanie interdyscyplinarne, a zarazem wymagające dużego doświadczenia. Jestem wdzięczny, że wybitni przedstawiciele świata nauki, biznesu oraz organizacji pozarządowych zgodzili się przyjąć nasze zaproszenie. Wierzę, że w takim gronie jesteśmy w stanie wypracować rozwiązania, które będą szyte na miarę i bardzo trafne – wyjaśnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Przed Radą stoją zadania minimalizacji skutków pandemii, konsolidacji środowiska biznesu i nauki oraz gdyńskiego samorządu, a także opracowanie diagnozy bieżącej sytuacji gdyńskiego biznesu i wytypowanie branż wymagających największego wsparcia. Rada będzie również monitorowała efekty działań wprowadzonych przez Gdyński Falochron. Na tej podstawie zaproponuje kolejne propozycje inicjatyw pomocowych dla lokalnej przedsiębiorczości.

Pierwsze spotkanie Rady odbyło się w formie telekonferencji. Skład rady tworzą Katarzyna Gruszecka-Spychała (wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki), dr hab. Marcin Wołek (ekonomista, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni), Agata Witczak (dyrektor Refinitiv), dr hab. Dariusz Filar (ekonomista, Uniwersytet Gdański), dr hab. n. pr. Anna Jurkowska-Zeidler (Wydział Prawa Uniwersytetu Gdańskiego), Marcin Sikorski (dyrektor Bolloré Logistics Poland), Dariusz Bazeli (dyrektor Geoban Poland, członek ABSL), Leszek Kopeć (dyrektor Gdyńskiego Centrum Filmowego), Bartłomiej Pawlak (wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju), Krzysztof Borusowski (prezes Best SA), Magdalena Reńska (dyrektor Euro Styl SA), Maciej Dobrzyniecki (Konsul Honorowy Hiszpanii, kanclerz Loży Gdańskiej Business Centre Club i członek RN Pomorskiego Funduszu Rozwoju), dr n. pr. Marek Głuchowski (prezes Gdańskiego Klubu Biznesu) oraz Katarzyna Wierzbowska (prezes Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet).

– Zaskoczyła nas nowa sytuacja i potrzebujemy niezwykłych rozwiązań by sobie z nią radzić. W takim gronie na pewno wypracujemy je skuteczniej niż samodzielnie. Bardzo serdecznie dziękuję zapracowanym dyrektorom, prezesom i profesorom, że zdecydowali się poświecić Gdyni swój cenny czas i są gotowi pracować dla miasta – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

fot. UM Gdyni

InfoBox z nowym sąsiedztwem

InfoBox z nowym sąsiedztwem

Siedmiopiętrowy budynek biurowo-usługowy z ogólnodostępnym tarasem widokowym na dachu powstanie na skrzyżowaniu ulic 10 Lutego i Świętojańskiej w Gdyni. Na parterze i najwyższym piętrze ma znajdować się restauracja, której dodatkowym atutem będzie wspaniały widok na miasto.

AB Inwestor, który chce zrealizować inwestycję, zorganizował konkurs na projekt architektoniczny budynku. Do konkursu przystąpiły cztery biura. Siedmioosobowe jury składające się z architektów z Politechniki Gdańskiej, przedstawicieli samorządu, prezesa AB Inwestor oraz dwóch pełnomocników organizatora, wybrało koncepcję autorstwa pracowni 3MA.

Jak podkreślali przedstawiciele jury, zwycięska praca najbardziej nawiązywała do skali oraz charakteru okolicznej zabudowy. Budynek charakteryzują opływowe kształty, motywy wykończeniowe z płyt z betonu architektonicznego o fakturze i kolorystyce marmuru z detalami nawiązującymi do stylu art déco.

Budynek będzie liczył 7 kondygnacji nadziemnych oraz 1 kondygnację podziemną z parkingiem dla samochodów i rowerów. Parter ma zostać wykorzystany na lokale usługowe i szeroki ciąg pieszy prowadzący bezpośrednio z ul. 10 Lutego na zielony skwer Żeromskiego. Na ostatniej kondygnacji ulokowany ma zostać lokal gastronomiczny z dwoma poziomami tarasu widokowego. Wieża widokowa zostanie przeniesiona w kierunku ul. Świętojańskiej. Zmiana jej lokalizacji pozwoli m.in. na lepszą ekspozycję modernistycznej osi ulicy Świętojańskiej, a także pirsu Mola Południowego. Wieża widokowa, tak jak dotychczas, będzie udostępniana za darmo dla mieszkańców, turystów i odwiedzających.
Suma powierzchni użytkowej biur i lokali usługowych nowego budynku wyniesie ponad 2,8 tys. m kw.

Do zrealizowania inwestycji w kształcie zaproponowanym przez dewelopera potrzebna jest zamiana działek należących do dewelopera z miastem. Zgodę na to muszą wyrazić radni miasta.

Proj. 3MA, mat. AB Inwestor

Tereny po stoczni na sprzedaż

Tereny po stoczni na sprzedaż

Stocznia Wojenna wystawiła na sprzedaż prawie siedem hektarów terenów wschodnich zakładu z dostępem do wody. Cena wywoławcza za grunty razem z zabudowaniami i infrastrukturą wynosi 85 mln zł. Inwestorzy mogą składać swoje oferty do 11 maja br.

Teren, który chce sprzedać Zarząd Stoczni znajduje się w okolicy ul. Śmidowicza 48 przy basenie IX w obszarze morskiego portu Gdynia. Bezpośredni dostęp do wody, może być sporym atutem w prowadzeniu biznesu. Zarząd Stoczni Wojennej poszukuje przedsiębiorców zainteresowanych prowadzeniem działalności w tym właśnie miejscu. Zdaniem obecnych właścicieli na tym terenie można zorganizować i prowadzić różnego rodzaju działalność np. produkcyjną, portową, czy wynajem powierzchni biurowych.

Cena wywoławcza nieruchomości z bezpośrednim dostępem do morza wynosi 85 milionów złotych netto. Oferenci przystępując do przetargu muszą zapłacić wadium w wysokości 10% oferowanej ceny. Jedynym kryterium wyboru jest zaproponowana kwota.

Nabywca przejmie prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności do budynków oraz infrastruktury położonej tym terenie. Na działce znajdują się budynki biurowe, magazyny i infrastruktura energetyczna oraz drogowa.
Stocznia Wojenna środki pochodzące ze sprzedaży terenu zamierza zainwestować w budowę nowej hali produkcyjnej i przenieść niektóre najbardziej oddalone funkcje, tak aby skrócić czas produkcyjny.

Przebudowa skrzyżowania

Przebudowa skrzyżowania

Trwają prace przy przebudowie skomplikowanego dla kierowców układu krzyżujących się dróg Tadeusza Wendy, Węglowej, Portowej i św. Piotra w Gdyni. Powstanie w tym miejscu czterowylotowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

Przebudowa układu drogowego związana jest z prowadzonymi w sąsiedztwie inwestycjami – Portova i budynku przy ul. św. Piotra realizowanych przez developerów Invest Komfort i PB Górski. Obecna arteria przysparza kierowcom wielu problemów. Nowy układ ma uprościć przejazd tą drogą. Przebudowany zostanie obecny układ ulic wraz z infrastrukturą techniczną. Powstanie nowe, czterowylotowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Zmieniony zostanie również układ drogowy. Ul. Węglowa (na odcinku od skrzyżowania z ul. Portową do ulicy Bernarda Chrzanowskiego) zostanie wyłączona z ruchu samochodowego i będzie miała charakter deptaku z przeznaczeniem wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego.

Prace prowadzone są w ramach umowy drogowej z Gdynią, w której inwestorzy zobowiązali się do przebudowy infrastruktury. Wykonawcą inwestycji jest firma budowlano-drogowa MTM. Budowa potrwa 16 miesięcy. Koszt przebudowy wynosi blisko 10,5 mln zł brutto.

zdjęcie UM Gdynia

Klimatyczne Śródmieście

Klimatyczne Śródmieście

Molo Południowe, ulubione miejsce spacerów gdynian, zazieleni się na wiosnę. W sąsiedztwie Akwarium Gdyńskiego powstanie strefa integrująca mieszkańców, a pirs udekorują bogate nasadzenia roślinności.

Molo Południowe przyciąga jak magnes. W weekendy jest to teren tłumnie odwiedzany przez wszystkie grupy wiekowe. Spędzać tutaj czas lubią rodziny z dziećmi, młodzież, a także seniorzy. Dotychczasowy charakter tego miejsca wpływa na sposób spędzania czasu przez odwiedzających i ukierunkowany jest w głównej mierze na spacery. Teraz ta przestrzeń zmieni się, a nowa aranżacja pozwoli na relaks i wypoczynek w bezpośrednim sąsiedztwie morza.

W części reprezentacyjnej usytuowanej pod Akwarium Gdyńskim wyrośnie bujna roślinność. W miejscu betonowych płyt chodnikowych zasadzony zostanie trawnik oraz drzewa. Pośród zieleni ustawione zostaną wygodne drewniane ławki. Całość dopełnią dekoracyjne donice również wypełnione roślinnością.

W miejscu obecnego parkingu w okolicy Akwarium Gdyńskiego ustanowiona zostanie strefa integrująca. Będzie to miejsce gromadzące mieszkańców i turystów wokół wielkiego, podświetlanego napisu GDYNIA. Odwiedzający będą mogli wypoczywać na 26 minimalistycznych, okrągłych betonowych siedziskach tzw. dropsach. Uzupełnieniem strefy relaksu będzie zieleń – drzewa oraz rośliny ozdobne w białych donicach.

Wypoczynek na odnowionym Molo Południowym będzie możliwy już pod koniec maja. Zagospodarowanie tego obszaru realizowane jest w ramach projektu miejskiego nazwanego KLIMAtyczne Centrum. W jego ramach przygotowane zostały inwestycje, które zmienią przestrzeń miejską w bardziej przyjazną dla mieszkańców tj. bezpieczne przejścia dla pieszych, trasy rowerowe, miejsca odpoczynku pośród zieleni.

fot. UM Gdynia

Dbajmy o morza

Dbajmy o morza

W marcu przypadają święta zwracające naszą uwagę na odpowiedzialność za gospodarowanie i eksploatowanie mórz na świecie. 17 marca obchodzony jest Światowy Dzień Mórz, a 22 marca jest Dniem Ochrony Morza Bałtyckiego i Światowym Dniem Wody.

Morza są naszym wspólnym dobrem. Wytwarzają większość dostępnego tlenu oraz regulują klimat. Są domem dla tysięcy różnych gatunków zwierząt morskich. Pozwalają na utrzymanie wielu gałęzi gospodarki i dostarczają nam pożywienia. Wiele organizacji międzynarodowych coraz głośniej nawołuje do konieczności ochrony środowiska morskiego. Już w 1948 r. została powołana Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) i na pamiątkę tego wydarzenia 17 marca ustanowiono Światowym Dniem Mórz. Organizacja zrzesza obecnie 172 państwa. Ustala zasady użytkowania transportu morskiego, aby przeciwdziałać generowanym przez niego zanieczyszczeniom. Zajmuje się również bezpieczeństwem na morzu oraz problemami ludzi zamieszkujących w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego jest stosunkowo młodym świętem, gdyż został ustanowiony w 1997 r. przez Komisję Helsińską. Organizacja zwraca uwagę na znaczenie transportu morskiego i bezpieczeństwa na morzu, na ochronę środowiska i na problemy ludzi związanych z morzem. Ponieważ

Morze Bałtyckie jest stosunkowe płytkie, słabo zasolone i zamknięte, a także wykorzystywane przez wiele silnie uprzemysłowionych państw, tak ważna jest dbałość o jego stan ekologiczny. Każdy z nas może przyczynić się do ochrony Morza Bałtyckiego.

Greenpeace radzi co możemy robić:
• oszczędzaj wodę,
• używaj detergentów, które podlegają biodegradacji,
• uprawiaj ogródek tak, aby nie trzeba było używać środków ochrony roślin lub sztucznych nawozów,
• nie wylewaj ścieków bezpośrednio do rzek,
• odpoczywając nad morzem, nie zanieczyszczaj plaż i nie niszcz wydm.

Robiąc zakupy pamiętaj:
• Skorzystaj z poradnika Dobra Ryba – nie kupuj ryb z Czerwonej listy, wybieraj sklepy prowadzące odpowiedzialną politykę zakupów ryb i owoców morza
• poproś sprzedawcę o podanie dokładnej nazwy gatunku lub jej łacińskiego odpowiednika. Często pod jedną nazwą handlową jest sprzedawanych kilka gatunków
• Wybieraj ryby pochodzące z lokalnych połowów lub hodowli. Wesprzesz lokalne rybołówstwo
• Zapoznaj się z rankingiem „odpowiedzialnych” detalistów.

 

Tereny stoczniowe na sprzedaż

Tereny stoczniowe na sprzedaż

Blisko 7 hektarów terenu z bezpośrednim dostępem do basenu IX w obszarze morskiego portu Gdynia wystawiła na sprzedaż lub długoterminową dzierżawę Stocznia Wojenna. Inwestor będzie mógł prowadzić w tym miejscu działalność produkcyjną, portową lub wynajmu powierzchni biurowej.

Na wystawionym na sprzedaż obszarze znajdują się budynki biurowe, magazyny, a także niezbędna infrastruktura energetyczna i drogowa. Przyszły inwestor przy ul. Śmidowicza będzie mógł zorganizować tutaj działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Stocznia planuje sprzedaż lub długoterminową dzierżawę części swoich terenów w związku z prowadzonym procesem kompaktyzacji obszarów produkcyjnych.

– Sukcesywnie od dwóch lat opuszczamy kolejne budynki produkcyjne i magazynowe leżące na terenach najbardziej oddalonych od miejsc budowy i remontu okrętów i relokujemy poszczególne funkcje bliżej nich, aby wyeliminować straty czasu produkcyjnego na przemieszczanie się pracowników i materiału – wyjaśnia Konrad Konefał, prezes Stoczni Wojennej.

Prezes stoczni zdradził również najbliższe plany rozwojowe firmy, które umożliwią środki pozyskane ze sprzedaży terenu.
– W naszych planach jest budowa nowej hali produkcyjnej na potrzeby wydziału mechanicznego, rurarskiego i ślusarskiego. Na ten cel chcemy pozyskać środki inwestycyjne pochodzące z udostępnienia podmiotom zewnętrznym tej części naszego majątku, która nie jest nam niezbędna do działalności – dodaje prezes.

Stocznia w ogłoszeniu nie ogranicza podmiotów i rodzajów działalności, które mogłyby znaleźć swoje miejsce na jej terenach. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków. Nie ma także preferowanego trybu objęcia tych nieruchomości przez oferenta, dopuszczono sprzedaż i dzierżawę. Czas na przesłanie ofert upływa 13 marca.
Stocznia Wojenna powstała w styczniu 2018 r. po przejęciu majątku będącej w stanie upadłości Stoczni Marynarki Wojennej. Jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

fot. mat. Stoczni Wojennej

Gdynia posumowała ruch turystyczny w 2019 r.

Gdynia posumowała ruch turystyczny w 2019 r.

Ponad 3 miliony turystów odwiedziło Gdynię w 2019 r., z czego ponad 30 proc. dotarło do miasta drogą morską, wynika z posumowania roku przez Gdyńską Radę Turystyczną. Największym zainteresowaniem odwiedzających cieszyło się Akwarium Gdyńskie. Spośród wydarzeń organizowanych w mieście największą publiczność nieodmiennie zgromadziły – Oper’er Festival i Festiwal Polskich Filmów Fabularnych.

Do Gdyni w 2019 r. przyjechało 3 121 000 turystów. Ta liczba robi wrażenie. Coraz więcej osób dociera do nas drogą morską. W zeszłym roku zawinęło do portów 12 241 różnego rodzaju jednostek z 952 924 osobami na pokładach. Najliczniejszymi środami lokomocji są promy, które przywiozły prawie 700 tys. osób. W gdyńskiej marinie zacumowało 60 statków pasażerskich z 237 410 podróżnymi oraz 11 238 jachtów.

– Zarówno w sferze przemysłu czasu wolnego, jak i przemysłu spotkań oraz turystyki biznesowej Gdynia zanotowała przyzwoite wzrosty. To, nad czym wspólnie powinniśmy się skupić, to utrwalanie tego trendu, abyśmy każdego roku zyskiwali kolejne kilkanaście procent lepszy wynik w liczbie odwiedzających nas gości. Chcemy, żeby Gdynia kojarzyła się jako ciekawa destynacja osobom, które lubią interesująco spędzić czas czy wakacje, ale żeby była również odbierana jako dobre miejsce do organizowania różnego rodzaju spotkań czy kongresów. Liczymy na to, że taki komunikat będzie się coraz mocniej utrwalał w Polsce i na świecie – mówił Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Oprócz turystyki wypoczynkowej i eventowej miasto stawia na turystykę biznesową. W 2019 roku w mieście zorganizowano ponad 2 tysiące kongresów, konferencji, targów, wystaw oraz wydarzeń korporacyjnych, w których wzięło udział ponad 177 tysięcy osób.

Samorządowcy bardzo dokładnie analizują co turyści robią w Gdyni i z jakich atrakcji najchętniej korzystają. Okazało się, że ponad milion osób (1 124 357) odwiedziło gdyńskie muzea. Największym powodzeniem cieszyło się niezmiennie Akwarium Gdyńskie, do którego zawitało 463 530 osób. Na drugim miejscu znalazło się Centrum Nauki Experyment, które zobaczyło 231 266 osób. Na podium jest też Muzeum Marynarki Wojennej z liczbą ponad 159 000 gości.

Bardzo mocnym magnesem przyciągającym do miasta podróżnych są wydarzenia kulturalne i sportowe, konsekwentnie rozwijane przez organizatorów. Wśród wydarzeń kulturalnych, które mają największą liczbę uczestników z kraju i świata prym wiodą Oper’er Festival (110 000 osób) oraz Festiwal Polskich Filmów Fabularnych (65 000 gości). W przypadku wydarzeń sportowych najwięcej osób, bo 300 tysięcy, uczestniczyło w pokazach Verva Street Racing. 310 000 widzów obejrzało pokazy lotnicze Gdynia AeroBaltic. Ponad 80 000 osób towarzyszyło Konkursowi Lotów Red Bull.