Waterfront II

Waterfront II

Z pejzażu gdyńskiego znika pierwszy multipleks Trójmiasta. Właściciel terenu, firma Vastint, rozpoczęła wyburzanie dawnego Centrum Gemini. Inwestor zamierza w pełni wykorzystać walory tego miejsca i stworzyć wielofunkcyjną strefę dla pracy i odpoczynku.

Inwestor planuje wybudowanie na tym terenie hotelu, powierzchni konferencyjnych, obiektów użyteczności publicznej, w tym kina. W pobliżu ul. Waszyngtona i Hryniewieckiego mają powstać budynki mieszkalne, biurowce i lokale usługowe. Projekt zagospodarowania tego terenu przygotowała firma JEMS Architekci. Koncepcja zabudowy nawiązuje do modernizmu gdyńskiego. Ważnym elementem tego obszaru mają być pasaże z ogólnodostępnym skwerem i atrakcyjną architekturą krajobrazu, które pozwolą zrelaksować się i cieszyć pięknymi widokami. Prace rozbiórkowe mają potrwać do marca 2019 r.

Jest to drugi etap projektu o nazwie Waterfront. W ramach projektu Waterfront I, pomiędzy budynkiem Sea Towers a Skwerem Kościuszki w 2015 r. powstał hotel Courtyard by Marriott z widokiem na Zatokę Gdańską oraz 11-kondygnacyjny budynek biurowy.

Śródmieście Gdyni i UNESCO

Śródmieście Gdyni i UNESCO

Modernistyczna zabudowa śródmieścia Gdyni na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO? Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wyznaczyła osoby z Narodowego Instytut Dziedzictwa do sporządzeniu formalnego wniosku. W Gdyni specjalny zespół ekspertów zajmie się promocją gdyńskiego dziedzictwa.

Aby znaleźć się na prestiżowej Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, wnioskodawcy muszą przejść wieloetapowy proces. Najpierw należy otrzymać status Pomnika Historii, a dopiero po spełnieniu niezbędnych etapów, wnioskować o wpisanie na tzw. wstępną listę (Tentative List) UNESCO. Gdynia w 2007 r. złożyła wniosek o wpisanie Śródmieścia Gdyni do wojewódzkiego rejestru zabytków, co umożliwiło miastu ubieganie się o status Pomnika Historii RP. W 2015 r. na mocy rozporządzenia wydanego przez Prezydenta RP Śródmieście Gdyni weszło do grona najważniejszych zabytków w Polsce.
Drugim etapem starań uzyskania wpisu jest podejmowanie działań promocyjnych, popularyzujących gdyńskie dziedzictwo architektury modernistycznej w kraju i za granicą. Specjalnie do tego celu prezydent Gdyni powołał zespół ekspertów.

– Zadaniem naszego zespołu jest dalsze dbanie o międzynarodową promocję cennego zabytku architektury i urbanistyki modernistycznej, czyli Śródmieścia Gdyni – mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – Teraz musimy przygotować dokumentację, która zaświadczy o ponadkrajowym charakterze tego osiągnięcia, które zostało tu w latach 20. i 30. dokonane. Ta dokumentacja musi trafić do ekspertów UNESCO.

Wpis na listę przyznawany jest tylko raz w roku. W Polsce jest 15 obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, z czego 14 to obiekty dziedzictwa kulturowego oraz 1 dziedzictwa przyrodniczego.

Samorząd gdyński konsekwentnie od wielu lat dba i szczyci się swoją modernistyczną architekturą.
Od 2007 r. Gdynia organizuje międzynarodowe konferencje pod hasłem „Modernizm w Europie – Modernizm w Gdyni” poświęcone prezentacji najnowszych badań nad architekturą modernistyczną i zagadnień konserwatorskich z nią związanych. Miasto przystąpiło do stowarzyszenia Docomomo International, czyli międzynarodowej organizacji, która wspiera i upowszechnia działania dotyczące modernizmu w architekturze. W czerwcu 2018 roku Gdynia wzięła udział w spotkaniu założycielskim grupy Modern Cities Reporting dedykowanej problematyce konserwatorskiej związanej z zarządzaniem zespołami zabudowy modernistycznej.

Gdynia miastem spotkań

Gdynia miastem spotkań

Podczas targów Expo Real w Monachium Gdynia wraz z innymi europejskimi miastami bierze udział w seminarium poświęconym rozwojowi terenów nadmorskich tzw. waterfrontów. – W tym roku przyjechaliśmy z projektem nabrzeża dalmorowskiego i mocno stawiamy na branżę hotelową – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Na największych targach nieruchomości i inwestycji B2B w Europie w tym roku pojawi się 1900 wystawców z 35 krajów. Od 2017 r. Pomorze wspólnie uczestniczy w targach przedstawiając swoją ofertę pod marką Invest in Pomerania. Gdynia prezentuje projekt nabrzeża dalmorowskiego wchodzącego w skład nowej, rewitalizowanej części Śródmieścia Morskiego. Wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała w rozmowie z dziennikarzem „Rzeczpospolitej” przyznała, że projekt przekształcenia dawnych trenów stoczniowych jest zakrojony na lata, a jego konsekwentna promocja przynosi coraz większe zainteresowanie dużych inwestorów.

– Mamy precyzyjną strategię rozwoju turystyki, chcemy być miastem spotkań i dokładnie wiemy, jakich inwestycji poszukujemy – mówiła wiceprezydent Gruszecka-Spychała. – W tym roku mocno stawiamy także na branżę hotelową. W Gdyni mamy idealną przestrzeń dla hoteli o wysokim standardzie. W swojej ofercie posiadamy działki w unikalnych lokalizacjach, usytuowane w pasie nadmorskim – to właśnie te tereny będą tematem rozmów z kluczowymi inwestorami. Dzięki temu, że tu jesteśmy możemy zaprezentować potencjał rozwojowy Gdyni i zachęcić międzynarodowych graczy do inwestowania właśnie u nas – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Wiceprezydent Gdyni bierze udział w wielu seminariach tematycznych organizowanych podczas targów. Wraz z przedstawicielami takich miast jak Barcelona, Glasgow, Helsinki, Liverpool, Porto czy Sztokholm będzie uczestniczyć m.in. w Urban Innovation & Waterfront Seminars. Spotkania pozwalają na wymianę doświadczeń pomiędzy przedstawicielami miast, które również mierzą się z wyzwaniem zagospodarowania waterfrontów i połączenia ich z pozostałą częścią miasta.

– Okazuje się, że pomimo wielu różnych ustrojów administracyjnych i położenia geograficznego problemy mamy takie same – mówiła redakcji „Rzeczpospolitej” wiceprezydent Gdyni. – Jak sprawić, aby był jego komplementarną częścią, a nie współzawodniczył razem z istniejącym centrum o wyższą atrakcyjność i jak połączyć komunikacyjnie oba miejsca. Okazuje się, że w zależności od miasta odpowiedź może być zupełnie inna.

Targi Expo Real Monachium odbywają się w terminie 9-10 października 2018 r.

Pierwsze podsumowanie sezonu turystycznego 2018

Pierwsze podsumowanie sezonu turystycznego 2018

Wydarzenia kulturalne i sportowe o ustalonej renomie, a także bogata oferta atrakcji turystycznych ściągają do Gdyni coraz więcej odwiedzających. Gdynia to także miasto spotkań branżowych i organizator wielu tematycznych konferencji. Z okazji Światowego Dnia Turystyki Urząd Miasta przedstawił dane prezentujące ruch turystyczny w mieście od stycznia do września 2018 r.

W tym roku, w ciągu dziewięciu miesięcy, Gdynię odwiedziło 2 491 tys. osób. Miejska Informacja Turystyczna obsłużyła już w tym roku ponad 65 000 turystów. Co roku liczba odwiedzających miasto powiększa się. Wpływ ma na to bogata oferta wydarzeń kulturalnych i sportowych, które posiadają już duże grono wiernych miłośników, ale także przemyślana polityka miasta.

– Mieliśmy się z czego cieszyć w poprzednich latach, a tym razem było jeszcze lepiej, To pokazuje, że mamy duży potencjał i jest o co walczyć, ale także pokazuje, że nasza diagnoza by podążać w takim, a nie innym kierunku rozwoju rynku turystycznego była słuszna – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. – Przede wszystkim chcemy proponować nasze miasto jako miasto spotkań. Potencjał miasta widzimy w organizacji turystyki branżowej, w organizowaniu konferencji, kongresów, w zapraszaniu tutaj biznesu i wykorzystywaniu fantastycznej oferty kulturalnej i sportowej, która stała się rozpoznawalną marką naszego miasta w całej Polsce i poza granicami – podkreśla wiceprezydent Gdyni.

Na popularność miasta duży wpływ ma również jego atrakcyjne położenie. Śródmieście miasta sąsiadujące z plażą i przystanią jachtową stanowią doskonałe połączenie zwłaszcza w miesiącach letnich. Lokalizacja oraz połączenia promowe umożliwiają szybkie dotarcie do miasta turystom również drogą morską. Od kilku lat miasto prowadzi starania włączenia dawnych terenów stoczniowych do centrum miasta i poszerzenia tym samym obszaru śródmieścia w stronę morza. Bezpośrednio nad Zatoką Gdańską rośnie nowe centrum, które ma zamieszkać ponad 10 tys. osób, kolejne tyle będzie tutaj pracowało i spędzało czas wolny.

Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi w Gdyni w tym roku były – Akwarium Gdyńskie, Centrum Nauki Eksperyment, Dar Pomorza i Muzeum Marynarki Wojennej. Najbardziej rozpoznawalnym wydarzeniem kulturalnym od wielu lat pozostaje wydarzenie muzyczne Open`er Festiwal, który ściągnęło do miasta 140 tys. osób. Tegoroczny koncert Lato z Radiem Festiwal na zakończenie wakacji cieszył się również ogromnym zainteresowaniem i zgromadził ok. 110 tys. osób. Jednak największa widownię zebrał tegoroczny Gdynia AreoBaltic powered by Lotos air BP, które obejrzało 300 tys. widzów.

Zrównoważony transport w Gdyni

Zrównoważony transport w Gdyni

Gdynia włączyła się w obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. W tym roku hasło kampanii – „Przesiadaj się i jedź” promuje multimodalność, czyli łączenie różnego rodzaju transportu.

Największa ogólnoeuropejska inicjatywa organizowana pod przewodnictwem Komisji Europejskiej poświęcona zrównoważonemu transportowi miejskiemu obchodzona jest w dniach 16-22 września. Europejskie miasta w tym okresie promują działania podnoszące jakość życia w mieście, zwracają uwagę na kwestię bezpieczeństwa mieszkańców w ruchu drogowym oraz potrzebę ochrony środowiska. Cel jest jeden – nagłośnienie zagadnień związanych z poruszaniem się po miastach, a także na kwestie dotyczące zdrowia i jakości życia mieszkańców europejskich miast.

– Gdynia i tym razem włącza się do tej inicjatyw21y. W ciągu siedmiu dni będzie wiele okazji, by aktywnie wziąć udział w obchodach tego tygodnia. Nie ma tu żadnych ograniczeń, wystarczy wybrać to, co nas interesuje najbardziej. Zachęcamy, by przesiąść się z samochodu na rower, spróbować, jak można coś przewieźć lub dowieźć dzieci do przedszkola rowerami towarowymi – mówi Katarzyna Gruszecka – Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Zrównoważony transport obejmuje komunikację korzystną ekonomicznie i minimalizującą szkodliwy wpływ na środowisko. Skupia się zarówno na kontroli emisji szkodliwych spalin, jak również na promocji środków transportu wykorzystujących energię odnawialną. Zakłada też ograniczenie niszczenia przestrzeni miejskiej wskutek dominacji indywidualnego transportu samochodowego – wielkich parkingów lub samochodów zajmujących chodniki i inną przestrzeń dla pieszych.
Zakończeniem Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju był Dzień Bez Samochodu. Samorząd zaprosił mieszkańców do spędzenia czasu w centrum, gdzie na fragmencie ulicy od 3 Maja do Mściwoja obowiązywał zakaz zatrzymywania się i postoju. Dzięki temu mieszkańcy mogli spotkać się ze znajomymi, usiąść w ogródkach gastronomicznych i wziąć udział w turnieju tenisa stołowego.

Gdynia od dawna angażuje się w budowę zrównoważonego transportu. Jako jeden z pierwszych samorządów w Polsce wprowadziła system samochodów hybrydowych współdzielonych. Uczestniczy w budowie systemu wypożyczanych rowerów metropolitalnych. W tym roku zakupiła 6 nowych autobusów elektrycznych. Teraz planuje zakup rowerów typu cargo o napędzie elektrycznym do przewozu towarów i osób do dyspozycji szkół, przedszkoli i instytucji miejskich. Planuje również utworzenie wypożyczalni rowerów cargo dla osób indywidualnych. Na bieżąco rozwija sieć ścieżek rowerowych motywując mieszkańców do przesiadania się na ten środek transportu. Uczestniczy również w tworzeniu wspólnego biletu komunikacji publicznej na Pomorzu i próbie łączenia komunikacji regionu Pomorza ze szwedzkim regionem Blekinge.

VIII Weekend Architektury w Gdyni

VIII Weekend Architektury w Gdyni

Pasjonaci architektury, a zwłaszcza miłośnicy modernizmu spotkają się 6-9 września 2018 r. w Gdyni podczas VIII Weekendu Architektury. Spacery tematyczne, prelekcje, debaty, warsztaty, a nawet projekcje filmowe przygotowali organizatorzy tegorocznej edycji wydarzenia.

Kooperacja to hasło przewodnie VIII Weekendu Architektury.

– Bez niej trudno jest wyobrazić sobie efektywne funkcjonowanie biur architektonicznych, skuteczne wdrażanie ambitnych planów rozwoju i rewitalizacji miast, dzielnic, czy realizację zaawansowanych projektów na styku publiczno-prywatnym. Bez współpracy mieszkańców, urbanistów, architektów i społeczników byłoby to niemożliwe – mówi Jacek Debis z Agencji Rozwoju Gdyni, która jest współorganizatorem Weekendu Architektury.

Pojęciu kooperacji w procesie tworzenia współczesnej architektury poświęcone będą dwie prelekcje. W niedzielę 9 września prelegenci omówią przykłady kooperacji w zakresie architektury gdyńskiej. 7 września natomiast przedstawią przykłady kooperacji w architekturze II RP.

Gdyńskie wydarzenie gościć będzie wybitnych architektów i znawców modernizmu, którzy przedstawią różnorodne wystąpienia. 7 września Kazimierz Butelski opowie o „Architekturze humanitarnej w ujęciu polskim i chilijskim”. Grzegorz Piątek przedstawi temat „Jak Warszawa odkryła, że może mieć przestrzeń publiczną”, Michał Stangel skupi się na „Przestrzeni wspólnej – projektowanie partycypacyjne”, Maria Piradoff-Link omówi „Życie między budynkami — Kreatywny Bankowiec”. Gościem specjalnym tegorocznego Weekendu będzie polski architekt prof. dr hab. Bolesław Stelmach, który 9 września (niedziela) 2018 r. wystąpi z wykładem „Notacje Czasu. Teatr w budowie”. Na zakończenie prelegenci, a także zaproszeni eksperci i architekci wspólnie zastanowią się nad problemem partycypacyjnego projektowania przestrzeni wspólnej w mieście.

Część wykładów i prelekcji poświęconych architekturze modernizmu międzywojennego odbędzie się w zabytkowym budynku Konsulatu Kultury, czyli dawnym Domu Marynarza. Budynek z 1936 r. został niedawno zmodernizowany i ma stanowić ośrodek wydarzeń kulturalnych. Zaprojektował go warszawski architekt Stanisław Płoski, na zamówienie oraz ze środków szwedzkiej instytucji Opieka nad Marynarzami Szwedzkimi.

Ważnym punktem Weekendu są spacery tematyczne, które stanowią doskonałe uzupełnienie wykładów, gdyż pozwalają przyjrzeć się budynkom nierzadko omawianym podczas wydarzenia. Po modernistycznej zabudowie oprowadzą uczestników architekci, znawcy Gdyni i przewodnicy modernistyczni. Oficjalnego otwarcia „Weekendu Architektury” dokona arch. Grzegorz Mika w trakcie spaceru śladami twórczości warszawskich architektów w Gdyni. W tym roku uczestnicy zwiedzą m.in. architekturę Oksywia, modernistyczne dachy i tarasy, gdyńską architekturę willowo-mieszkaniową i obejrzą przykłady łączenia architektury z rzemiosłem. Wykłady uzupełnią projekcje filmowe – Obywatelka Jane. Walka o miasto, Barbicania, Wielka Architektura (Big Time), Hawana – sztuka budowania ruin, Nowy Frankfurt (Edycja Bauhaus).

Ważnym punktem programu jest debata miejsko-architektoniczna o modernizowaniu powojennej architektury organizowana wspólnie z Biennale Traffic Design (8 września, godz. 17:00-19:00).

Weekend Architektury organizowany jest co roku przez Miasto Gdynię oraz Agencję Rozwoju Gdyni.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Uczestnicy prelekcji proszeni są jedynie o internetowe zgłoszenie swojej obecności.

Szczegółowy program VIII Weekendu Architektury.

Rozbudowa portu

Rozbudowa portu

Morski Port Gdynia przygotowuje się do budowy nowego terminala kontenerowego głębokowodnego. Umożliwi on cumowanie do trzech statków o długości nawet 490 m. Uniwersytet Gdański przygotuje dokumentację środowiskową pod tę inwestycję.

Naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego zbadają i przeanalizują warunki środowiskowe dla jednej z największych inwestycji Portu Gdynia – Portu Zewnętrznego. Zakres analiz obejmuje inwentaryzację awifauny (ptaków) przebywającej w obszarze Natura 2000 Zatoka Pucka, ichtiofauny (ryby) oraz organizmów bentosowych żyjących na dnie akwenu przeznaczonego pod inwestycję.
Przedstawiciele zarządu gdyńskiego portu i Uniwersytetu Gdańskiego na początku sierpnia br. podpisali umowę w tej sprawie.

– To pierwsza umowa z serii umów, w tej chwili mówimy o umowie, która będzie określała warunki środowiskowe przyszłego Portu Zewnętrznego. To terminal kontenerowy głębokowodny z możliwością obsługiwania wszystkich największych statków, które tutaj są w stanie dotrzeć. Zakładając, że w terminalu będzie pracować około 700-800 osób, to wygeneruje w całym obszarze kraju co najmniej kilkanaście tysięcy miejsc pracy – mówi Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Pracownicy uniwersytetu w dokumentacji mają sprawdzić wpływ budowy Portu Zewnętrznego na obszary sieci Natura 2000. Port Zewnętrzny będzie przedłużeniem Nabrzeża Śląskiego i ma sięgać na ponad 1,5 kilometra w głąb morza. Jego nabrzeże o długości 1,5 kilometra da możliwość jednoczesnego zacumowania trzech statków o długości nawet 490 metrów. Na końcu Portu Zewnętrznego planowany jest terminal LNG z elektrownią gazową, który m.in. ma umożliwiać bunkrowanie statków. Projekt zakłada także budowę barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych jednostek. Wszystko po to, żeby znacząco zwiększyć obroty i ilości przeładowanych towarów w Porcie Gdynia. Budowa portu potrwa do 2028 r.

Raport ekspertów europejskich o Sea City

Raport ekspertów europejskich o Sea City

Eksperci europejskiej organizacji Urban Land Institute wydali raport poświęcony nowej dzielnicy Gdyni – Sea City. To efekt lutowej wizyty europejskich urbanistów, podczas której razem z miejskimi specjalistami, omawiali najlepsze kierunki rozwoju tej części miasta.

Raport zawiera opracowania międzynarodowego grona ekspertów ULI dotyczące wyzwań i możliwości stojących przed Śródmieściem Morskim. Specjaliści europejscy rolę niekwestionowanego lidera projektu przypisali miastu, który jest organizatorem dialogu pomiędzy inwestorami, deweloperami a mieszkańcami, dbając o równomierne zagospodarowanie terenu odpowiadającego na oczekiwania jak najszerszego grona społeczeństwa.

– Gdynia ma w sobie magnetyzm wielkiego miasta, a do tego oferuje możliwości już rzadko spotykane w dużych ośrodkach. Nieczęsto ma się możliwość zainwestowania w tereny położone w samym centrum aglomeracji i zrobienia czegoś naprawdę wielkiego i ważnego – czytamy w raporcie przygotowanym przez Urban Land Institute.

Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni uważa, że ten raport zwiększy rozpoznawalność Gdyni jako miejsca inwestycji na arenie międzynarodowej.

– Grono ekspertów światowej klasy potwierdza, że mamy w Gdyni projekt, który jest absolutną perłą. Dla mnie osobiście ogromne znaczenie ma to, jak silnie w raporcie zaakceptowano konieczność godzenia interesów i szukania dobrych rozwiązań, które pozwolą nadal harmonijnie łączyć jednoczesny rozwój miasta, wraz z jego najbardziej prestiżową dzielnicą i portu – podsumowuje wiceprezydent Gruszecka-Spychała.

Członkowie ULI sukces zagospodarowania nowej dzielnicy uzależniają od jej dostępności i otwartości na wszystkich mieszkańców. Pomóc ma w tym m.in. zabudowa o mieszanym przeznaczeniu i organizacja ogólnodostępnych przestrzeni publicznych. Sposobem na jak najszybsze ożywienie nowej dzielnicy ma być wykorzystanie zachowanych na tym obszarze budynków, jak np. magazyn lodu z okresu międzywojennego. Takie miejsca mogą być wykorzystanie, zdaniem ekspertów, do prowadzenia działalności artystycznej, organizacji spotkań, warsztatów i konsultacji.

ULI jest prestiżową, międzynarodową organizacją zrzeszającą na całym świecie ponad 40 000 urbanistów, architektów, ekspertów z rynku nieruchomości oraz inwestorów. Członkowie organizacji w lutym 2018 r. odwiedzili Gdynię i omawiali kwestię zagospodarowania ponad 71 ha działki sąsiadującej bezpośrednio z Zatoką Gdańską.

fot. Michał Kowalski/Urząd Miasta Gdyni

Sea Tower jako symbol miasta przyszłości

Sea Tower jako symbol miasta przyszłości

Charakterystyczny budynek Sea Towers ze Śródmieścia Morskiego, dzięki głosom internautów, pojawi się na planszy fantastycznej gry Solar City. Budynek zmieniony zostanie w Podniebny Ogród, dzięki czemu przyczyni się do odbudowy zniszczonego środowiska.

Gra rozgrywa się w przyszłości, w roku 2035. Eksploatacja i degradacja środowiska doprowadziły do upadku dotychczasowej cywilizacji. Rozpadły się państwa, a ludzkość zaczęła tworzyć mniejsze społeczności o rodowym charakterze. Gracze będą mieli za zadanie pomóc w odbudowie miasta przyszłości i zdegradowanego środowiska. Każdy z uczestników będzie wykupywał miejskie nieruchomości i zamieniał je na źródła ekologicznego pożywienia oraz odnawialnej energii. Celem gry jest zebranie jak największej liczby punktów solarnych. To one symbolizują postęp oraz siłę gracza w nowoczesnym, przyjaznym dla człowieka i środowiska świecie.

Za produkcję gry odpowiedzialne jest studio Games Factory. Twórcy gry umieścili w grze nowoczesne, zielone budynki publiczne, które będą odgrywały bardzo ważną rolę. Zostaną przekształcone w Podniebne Ogrody. Dzięki nim gracze będą zbierali punkty solarne i rozpoczną odbudowę środowiska naturalnego, niemal doszczętnie zniszczonego przez cywilizację.

O tym, jakie to będą budynki zadecydowali internauci. Na portalu zagramw.to wybierali spośród obiektów charakterystycznych dla 6 polskich miast – Gdyni, Wrocławia, Katowic, Poznania, Warszawy i Krakowa. 1079 głosami wygrało gdyńskie Sea Towers.

Games Factory zobowiązało się do ekologicznej działalności również w świecie rzeczywistym. Za każdą sprzedaną grę chcą zasadzić drzewo przyczyniając się do walki z zanieczyszczeniem środowiska.

Fot. gamesfactory.pl

W Gdyni o Wizji Rozwoju

500 prelegentów, 96 paneli dyskusyjnych i 17 bloków tematycznych. Największe wydarzenie gospodarcze północnej Polski zorganizowane w Gdyni gromadzi ekspertów strategicznych obszarów gospodarki. Poznamy również pomysły poprawiające komfort życia w mieście.

Tematyka Forum, które odbywa się 25-26 czerwca br. w Gdyni, koncentruje się na aktualnych i najważniejszych wyzwaniach stojących przed polską gospodarką. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów. Gośćmi honorowymi Forum są Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii, Elżbieta Rafalska, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Jerzy Kwieciński, Minister Inwestycji i Rozwoju.
Uczestników Forum powitał Premier RP, Mateusz Morawiecki, który nazwał Gdynię miastem-symbolem II Rzeczpospolitej. Historię miasta przypomniał również prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

– Gdynia to miasto nowoczesne, dumne ze swej historii. Gdy mówimy o wizji rozwoju, to nie ma w Polsce lepszego miejsca, by poszukać historycznego przykładu. Gdy spojrzymy na karty historii naszego miasta, to właśnie Gdynia, w niezwykle trudnych czasach stała się miejscem spełnionych marzeń o zagospodarowaniu dostępu do morza. Gdynia to także dziś miasto, które wykorzystuje swój potencjał, także dlatego, że w wymiarze lokalnym realizuje wizję rozwoju – mówił prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

Uczestnicy Forum to przedsiębiorcy, parlamentarzyści, przedstawiciele świata nauki oraz instytucji gospodarczych. Wśród omawianych tematów na Forum są zagadnienia dotyczące ekomobilności, e-gospodarki, budownictwa, energetyki, automatyzacji, robotyzacji polskiego biznesu oraz rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu. Pierwszego dnia przedstawiciele firm energetycznych – PGE, Enea, Tauron Dystrybucja i Energa-Operator oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia pierwszego polskiego samochodu użytkowego w technologii bezemisyjnej.
Przedstawiciele gdyńskiego samorządu będą uczestnikami paneli tematycznych. Wojciech Szczurek weźmie udział w rozmowie poświęconej doświadczeniom opozycyjnym i ich wpływie na uwolnienie potencjału gospodarczego Polaków. Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni zabierze głos w debacie dotyczącej kierunków rozwoju obszaru transportu, spedycji i logistyki, a Bartosz Bartoszewicz w panelu dotyczącym obszarów inwestowania w e-gospodarce. Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni będzie rozmawiała o rządowym programom Mieszkanie + i Dostępność +.

Podczas Forum zaprezentowane zostaną innowacyjne pomysły podnoszące atrakcyjność współczesnych miast biorące udział w konkursie Smart City Hackathon – Wizja Rozwoju. Organizatorzy czekają na propozycje rozwiązań poprawiających komfort życia mieszkańców we współczesnych miastach. Nagrodę dla najlepszego pomysłu przyznawać będzie jury oraz publiczność.

Fot. Karol Stańczak/Urząd Miasta Gdyni