Rusza budowa II etapu Waterfront w Gdyni

Rusza budowa II etapu Waterfront w Gdyni

Vastint Poland rozpoczyna budowę kolejnego etapu kompleksu Waterfront. Inwestor podpisał umowę na generalne wykonawstwo pierwszej części z firmą Budimex SA. Przy ul. Hryniewickiego, w sąsiedztwie Skweru Kościuszki, powstaną cztery budynki z garażami podziemnymi.

Planowana inwestycja jest kontynuacją oddanego 2015 roku pierwszego etapu Waterfront składającego się z dwóch budynków o funkcjach biurowo-hotelowych usytuowanych bezpośrednio przy Nadbrzeżu Prezydenta. Istniejąca zabudowa zostanie uzupełniona o dodatkowe 80 000 m2 powierzchni mieszkalno-biurowo-usługowej. Pierwszy etap prac ma rozpocząć się już w maju. Jako pierwsze powstać mają cztery budynki o łącznej powierzchni całkowitej 45 000 m2. Prace rozpoczną się od zabudowy fragmentu działki od strony ulicy Hryniewickiego, przy zachowaniu przejazdu do hotelu Marriott od strony ulicy Jana Pawła II.

Wzdłuż pierzei ulicy Waszyngtona, powstaną dwa biurowce o powierzchni najmu 14 500 m2 oraz usytuowane tuż za nimi dwa budynki mieszkalne, które pomieszczą 126 lokali mieszkalno-usługowych. Generalny wykonawca planuje rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych w maju bieżącego roku. Zakończenie inwestycji przewidziano w 2023 r.

W kolejnym etapie powstaną jeszcze budynek biurowy, lokale usługowe, dwa hotele z powierzchnią konferencyjną oraz obiekty użyteczności publiczno-kulturowej, w tym kino z ośmioma salami projekcyjnymi. Ważnym elementem zabudowy jest graniczący ze Skwerem Kościuszki ogólnodostępny skwer, wokół którego będzie toczyło się życie publiczne. Całość uzupełni zieleń miejska, która nada nadmorski charakter i podkreśli różnorodność stref funkcjonalnych planowanego projektu. Projektowanie tej części kompleksu inwestor zakończy w ciągu najbliższych miesięcy.

fot. mat. Vastint Poland

Gdynia dba o środowisko

Gdynia dba o środowisko

Gdynia zobowiązała się do poprawy stanu środowiska, czyli dbałości o jakość powietrza, wody, gospodarki odpadami, walki z hałasem i wspierania bioróżnorodności. Jako pierwsze miasto w Polsce dołączyła do Green City Accord – europejskiej inicjatywy zobowiązującej miasta do poprawy stanu środowiska.

Green City Accord to inicjatywa powołana w październiku 2020 roku przez Komisję Europejską, która ma zachęcić miasta w całej Europie do troski o środowisko i przyjmowania tych samych, wysokich standardów ekologicznych. Green City Accord jest porozumieniem, w ramach którego samorządy dobrowolnie zobowiązują się do działań na rzecz czystego środowiska. Sygnatariusze zobowiązują się do tworzenia miast, w których mieszkańcy będą oddychali czystym powietrzem, cieszyli się czystą wodą, korzystali z terenów zielonych i nie byli narażeni na duży hałas. Wśród priorytetów jest także prowadzenie gospodarki odpadami w obiegu zamkniętym.

– Idee towarzyszące porozumieniu Green City Accord są dla nas jednym z priorytetów zarządzania miastem. Jako pierwsi w Polsce dołączamy więc do tego porozumienia europejskich samorządów. Dziś rozwój miast musi oznaczać otwarcie na innowacje, wdrażanie rozwiązań, które chronią przyrodę i klimat. Dbałość o środowisko, szczególnie w obszarach miejskich, jest jednym z największych wyzwań, które stoją przed naszym i kolejnymi pokoleniami. To, że rozwój musi iść w parze z ekologią zauważyliśmy już lata temu. W Gdyni zwracamy uwagę na to, jak prowadzić miejskie działania i inwestycje oraz projektować nowe przestrzenie z myślą o lokalnym środowisku. Zagospodarowujemy wody opadowe, termomodernizujemy budynki, wspieramy i promujemy odnawialne źródła energii, edukujemy najmłodszych. Nie boimy się innowacyjnego podejścia, które pozytywnie wpływa na nasze otoczenie – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Jak na razie do Green City Accord przystąpiło ponad 20 europejskich miast, w tym m.in. Oslo (Norwegia), Lahti, Turku i Helsinki (Finlandia), Lille (Francja), Saragossa (Hiszpania), Braga (Portugalia) czy Cesena (Włochy). Gdynia to pierwsze miasto w Polsce, które wspólnie z nimi będzie formułować ambitne cele dotyczące ochrony środowiska w najbliższych latach. Dzięki tej współpracy Gdynia będzie mogła skorzystać z doświadczeń innych samorządów i liczyć na ich wsparcie, a także zyska dostęp do wiedzy technicznej i nowe możliwości finansowania projektów.

Gdynia na przestrzeni ostatnich lat zrealizowała wiele proekologicznych projektów, które podnoszą jakość środowiska w mieście. W trosce o jakość powietrza samorząd od lat prowadzi proces likwidacji pieców węglowych w budynkach i lokalach komunalnych, a także udziela dotacji na instalacje niskoemisyjnych źródeł ciepła w prywatnych obiektach. Gdynianie mogą też korzystać z dofinansowań na montaż odnawialnych źródeł energii. Cyklicznie przeprowadzane są termomodernizacje miejskich budynków. Samorząd inwestuje również w nowoczesną i zeroemisyjną flotę gdyńskiej komunikacji miejskiej. Od kilku lat samorząd konsekwentnie wprowadza do miasta tereny zielone. Powstają łąki kwietne, ogrody kieszonkowe, ogrody deszczowe, zielone dachy, pasaże roślinne czy stawy hydrofitowe. Z programu miejskich dotacji mieszkańcy mogą pozyskiwać środki na zakładanie ogrodów deszczowych. Innowacyjnym projektem było założenie miejskiej pasieki na dachu budynku Urzędu Miasta Gdyni przy al. Marsz. Piłsudskiego, a przyrodniczą edukację mieszkańców zapewnia co roku m.in. akcja „Zapraszamy ptaki do Gdyni”, dzięki której przybywa budek lęgowych i karmników dla ptaków.
Inicjatywa Green City Accord jest realizowana przez konsorcjum składające się z Eurocities, ICLEI i Rady Gmin i Regionów Europy (CEMR) przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej.

fot. mat. prasowy / ec.europa.eu

Parki kieszonkowe

Parki kieszonkowe

W Gdyni powstaną kolejne cztery parki kieszonkowe. Mieszkańcy Grabówka, Pustek Cisowskich, Leszczynek i Pogórza zyskają w swoich dzielnicach zieloną oazę dzięki projektom złożonym i wybranym w Budżecie Obywatelskim 2019.

Parki kieszonkowe to niewielkie tereny zielone stworzone w przestrzeni miejskiej. Wprowadzają roślinność do zabudowanych obszarów i stanowią miejsce relaksu dla mieszkańców. Sprzyjają nawiązywaniu więzi społecznych, zwiększają bioróżnorodność, umożliwiają mieszkańcom spędzanie czasu na świeżym powietrzu, a przy tym przeciwdziałają skutkom zmian klimatu. W Gdyni powstały już dwa parki kieszonkowe – ziołowa oaza u zbiegu ulic Miętowej i Tymiankowej na Dąbrowie oraz zielona przestrzeń przy ul. Starodworcowej w Wielkim Kacku. Obecnie w trakcie realizacji są kolejne cztery.

– Parki kieszonkowe to element zielonej strategii miasta. Nowe kieszonki nie tylko spełnią oczekiwania mieszkańców, a także ich zaskoczą, projekty są naprawdę wyjątkowe i bardzo różnorodne. Te nietuzinkowe dzielnicowe przestrzenie pojawią się w naszym mieście do końca 2021 r. Realizowane są w ramach gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego, ale także dofinansowywane przez niektóre rady dzielnic – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Parki wpisują się w bieżącą zabudowę dzielnicy, dlatego wielkość każdego z nich jest inna, różne są także projekty. Na Pustkach Cisowskich-Demptowie powstanie park o nazwie „Kieszonka na kocyk”. Zostanie zagospodarowany z myślą o użytkownikach w różnym wieku, również o osobach z niepełnosprawnościami. Charakterem ma nawiązywać do miejsca piknikowego, rodzinnej atmosfery wśród leśnego otoczenia.
Przy ul. Morskiej zrealizowany zostanie park „Kieszonka na fali”. Jego projekt nawiązuje do nadmorskiego charakteru miasta. Powstaną tutaj łąki kwietne z roślinami miododajnymi, które dadzą schronienie pożytecznym owadom. Geometria przestrzeni parku będzie płynna, niejako falująca, co ma budzić skojarzenie z nadmorskim charakterem Gdyni i falami omywającymi brzeg. Pojawią się tutaj również miniogrody deszczowe.
Nadmorskim krajobrazem inspirowany będzie również park zlokalizowany na Grabówku przy ul. Kapitańskiej. Nawierzchnia z desek kompozytowych przypominać będzie pomost, a piaszczyste nawierzchnie plażę, otoczoną roślinnością w głównej mierze złożoną z ozdobnych traw.
Park „Kosmiczna kieszonka” powstanie na Pogórzu. Ten projekt inspirowany jest przestrzenią kosmiczną. Pojawią się tutaj place symbolizujące gwiazdy wykonane z betonu luminescencyjnego, świecącego po zmroku. W parku ustawiona zostanie luneta umożliwiającej obserwację nocnego nieba.
Z uroków tych niewielkich parków mieszkańcy będą mogli korzystać jeszcze w tym roku. We wszystkich przestrzeniach mieszkańcy znajdą jeden łączący je element – tajemniczy symbol. W każdej lokalizacji przybierze on inną formę. Warto będzie zatem wybrać się na spacer, odwiedzić nowe parki i odszukać te tajemnicze symbole.

fot. UM Gdynia

Rozbudowa Akwarium Gdyńskiego

Rozbudowa Akwarium Gdyńskiego

Największe Akwarium w Polsce jeszcze wzbogaci swoje zbiory fauny i flory wodnej. Podpisano właśnie umowę na rozbudowę Akwarium Gdyńskiego o kolejnych 13 nowych zbiorników wodnych i zagospodarowanie nowej przestrzeni ekspozycyjnej. Będzie to największa inwestycja realizowana w tej placówce od dekady. Efekty tych prac będziemy mogli zobaczyć w wakacje 2023 roku.

Nowa wystawa powstanie w przyziemiu Akwarium Gdyńskiego na dotychczas niezagospodarowanej powierzchni wynoszącej 900 metrów kwadratowych. Powstanie tam 13 zbiorników ze stworzeniami morskimi z południowej części Bałtyku, rejonu cieśnin oraz Morza Północnego.

– W tych trzynastu akwariach znajdzie się więcej wody, niż wynosi obecnie kubatura wszystkich naszych zbiorników. Najmniejsze pomieści nieco ponad 2 tysiące litrów, a największe niespełna 127 tysięcy litrów. Łącznie Akwarium Gdyńskiemu przybędzie 450 tysięcy litrów wody – mówi Artur Krzyżak, kierownik Akwarium Gdyńskiego.

Misją Akwarium Gdyńskiego jest prezentowanie gatunków zwierząt wodnych z całego świata, a także przekazywanie wiedzy o środowisku wodnym. Podstawowym celem działań edukacyjnych placówki jest pokazanie relacji, jakie łączą świat morski ze światem ludzi oraz wynikających z tego połącznia problemów ekologicznych. W nowych akwariach zamieszkają ryby chrzęstnoszkieletowe m.in. rekiny i płaszczki. Nowa ekspozycja ma wyjaśniać m.in. jak takie parametry jak zmiany zasolenia, falowanie czy rodzaje podłoża wpływają na to, jakie zwierzęta tam żyją.
Koszt inwestycji wyniesie ponad 16 mln zł, z czego prawie 9 mln zł pochodzić będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Akwarium Gdyńskie od 2005 roku posiada status ogrodu zoologicznego. W akwarium zamieszkuje 1500 żywych organizmów z około 250 gatunków. Na 3 piętrach budynku, w 68 akwariach prezentowane są cztery główne biotopy występujące na świecie: rafy koralowej, toni oceanicznej, gęstych tropików Amazonii oraz Morza Bałtyckiego.

fot. mat. prasowe Akwarium Gdyńskiego/Morski Instytut Rybacki/Państwory Instytut Badawczy

Kolejny wysokościowiec w Gdyni

Kolejny wysokościowiec w Gdyni

Sześć renomowanych biur projektowych przygotowało koncepcje architektoniczne zabudowy terenu przy skrzyżowaniu ulicy Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej, w pobliżu Centrum Riviera. Wygrał projekt opracowany przez Grupę 5 Architekci z Warszawy. Najwyższy budynek będzie mierzył 120 metrów wysokości.

Na terenie liczącym ok. 2 ha powstanie jedna z najwyższych polskich inwestycji mieszkalno-usługowych. Inwestor zaplanował zagospodarowanie 55 000 m2 powierzchni użytkowej, na których zlokalizowane zostaną pomieszczenia biurowe, mieszkalne oraz lokale usługowe.
Inwestor, Grupa Allcon, ogłosił międzynarodowy konkurs na przygotowanie koncepcji architektonicznej inwestycji. Do konkursu przystąpiło sześć biur projektowych, w tym dwa zagraniczne z Wielkiej Brytanii i Holandii. Ostatecznie jury konkursowe wybrało projekt przygotowany przez pracownię Grupa 5 Architekci z Warszawy.

– Ze względu na wysoką rangę tej inwestycji zorganizowaliśmy konkurs o charakterze międzynarodowym, by poznać różne wizje i pomysły na wykorzystanie potencjału bardzo atrakcyjnej działki, która łączy najlepsze cechy Gdyni. Wygrał projekt o wysokim standardzie, korzystny dla wizerunku miasta i konkurencyjny na rynku ogólnopolskim. Poszerzy on centrum Gdyni, stworzy nowe miejsca pracy i atrakcyjne punkty spędzania wolnego czasu dla wszystkich mieszkańców – zapowiedział Piotr Tarkowski, członek Zarządu Allcon Osiedla.

Jury oceniając prace kierowało się walorami architektoniczno-urbanistycznymi koncepcji tj. czytelność i estetyka zaproponowanych rozwiązań, pomysłowość w kształtowaniu komunikacji pieszej, aranżacja terenów zielonych i rekreacyjnych oraz powiązanie ich z otaczającymi zalesionymi wzgórzami. Oceniana była również funkcjonalność koncepcji w zakresie zrealizowania wytycznych i założeń programowo-przestrzennych oraz zastosowania optymalnych rozwiązań funkcjonalnych zarówno w części mieszkaniowej, jak i biurowej.
Najwyższy budynek kompleksu będzie mierzył ok. 120 metrów, będzie więc nieznacznie niższy od wizytówki gdyńskiej, budynku Sea Towers. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, podczas ceremonii ogłoszenia wyników, która ze względu na pandemię odbyła się online, podkreślił, że śmiała architektura zaproponowana w zwycięskiej pracy, doskonale wpisuje się w tkankę miejską Środmieścia.

– Dzięki tej inwestycji zmieni się oblicze Gdyni. Ta jej część, która jest położona po zachodniej stronie torów SKM, zyska wyraziste oblicze i prestiżowy charakter. Cieszę się, że do konkursu zaproszone zostały pracownie architektoniczne nie tylko o renomie ogólnopolskiej, ale też europejskiej i światowej. Dzięki temu efekt odzwierciedla najlepsze i aktualne trendy w projektowaniu przestrzeni miejskich – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. – Niezmiernie cieszy też, że projektanci wyznaczyli bardzo dużą rolę przestrzeniom publicznym. Do dyspozycji mieszkańców zostaną oddane nie tylko skwery o wielkomiejskim charakterze, ale też kameralne, zielone dziedzińce, a wszystko będzie połączone estetycznymi drogami dla pieszych i ścieżkami rowerowymi – uzupełnił prezydent.

Twórcy zwycięskiej pracy podkreślali, że projektując kompleks inspirowali się modernistyczną architekturą Gdyni z czasów międzywojennych, jednak zależało im również na stworzeniu kompleksu, który połączy różne funkcje miejskie i wpisze się w otaczający, przyrodniczy krajobraz.

– Ideą projektu jest stworzenie na styku Śródmieścia Gdyni i wzgórz morenowych zespołu zabudowy, wewnątrz którego wielkomiejska skala przenikać się będzie z kameralnymi przestrzeniami krajobrazowymi – powiedział Roman Dziedziejko, członek zarządu oraz wspólnik Grupa 5 Architekci. – Zespół białej punktowej zabudowy, dzięki zaprojektowanym w ich sąsiedztwie placom, przeniesie wypełnioną ludzką aktywnością miejską tkankę Śródmieścia na zachodnią stronę linii kolejowej. Jednocześnie nawiąże do przyrodniczego sąsiedztwa. Zlokalizowane na różnych poziomach zielone ogrody, zarówno w terenie, jak i na dachach budynków, wprowadzą do wysokiej zabudowy ludzką skalę i kameralność. Kontrastująca z zielenią, prosta biała architektura budynków o geometrycznych podziałach nawiąże do jednorodnej zabudowy Gdyni z okresu przedwojennego modernizmu. Zespół ten ma szansę stać się wizytówką i markerem miasta, będąc ważnym punktem w jego identyfikacji, niczym współczesna latarnia morska wynurzająca się powyżej skali otoczenia.

fot. mat. prasowe Allcon Osiedla

Port Gdynia z rekordowym wynikiem

Port Gdynia z rekordowym wynikiem

Port Gdynia zamknął 2020 rok znakomitym wynikiem. Dokerzy przeładowali 24 mln ton towarów. To o 2,9 proc. lepszy wynik od efektów pracy w 2019 roku.

Jak poinformował Port Gdynia w 2020 r. osiągnął największy w swojej historii poziom przeładunków, bijąc tym samym zeszłoroczny rekord. W grudniu 2020 r. przeładowano 1 959,0 tys. ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2019 r. jest wzrostem o 10,7%. Największa dynamika widoczna jest na przeładunku zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6%. Zwiększył się również przeładunek kontenerów – 0,9% w skali roku.

– To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Jako powód tak dobrych wyników Port Gdynia podaje m.in. poprawę infrastruktury, w tym modernizacje linii kolejowych i powstanie nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Wszystko to przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania polskimi terminalami.

Port Gdynia  w 2021 r. konynuować będzie wiele inwestycji, które mają jeszcze zwiększyć jego wydajność. Wartość prowadzonych inwestycji szacuje na poziomie 4 mld zł. Wśród prowadzonych prac są – pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, przebudowa nabrzeży, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej.

fot. Port Gdynia

ArchiBox – opowieść o modernizmie

ArchiBox – opowieść o modernizmie

W Gdyni powstało nowe miejsce prezentujące ikony modernistycznego dziedzictwa miasta. I co ważniejsze jest dostępne prosto z ulicy. Obiekty prezentowane w ArchiBoxie można oglądać przez szybę. Doskonała propozycja na czas pandemii.

Gdyńska dbałość o modernistyczną architekturę miasta została już wielokrotnie doceniona. Kompleksowy program ochrony i promocji modernizmu dostrzeżony został również przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, który wyróżnił miasto w konkursie „Samorząd dla Dziedzictwa”. Inicjatywa nagradza gminy za opracowywanie i wdrażanie kompleksowych programów opieki nad zabytkami. Gdynia zwróciła uwagę jury swoimi pionierskimi działaniami w zakresie rozpoznania i promowania wartości modernistycznych zabytków.

Nowym miejscem przybliżającym architekturę modernistyczną w mieście jest ArchiBox, zlokalizowany w niewielkim, przeszklonym pawilonie pomiędzy wieżą widokową a InfoBoxem. Ekspozycja została tak rozmieszczona, aby można ją było oglądać prosto z ulicy, przez duże okna. Sposób zaaranżowania tej przestrzeni to pomysł Marka Stępy, naczelnika Wydziału Ochrony Dziedzictwa Urzędu Miasta Gdyni.

– ArchiBox to takie miejsce, część znanego gdynianom InfoBoxu, w którym mamy zamiar pokazywać gdyński modernizm na różne sposoby. Chcemy zaprezentować najlepsze dokonania, najciekawsze obiekty, ich twórców. Chcemy też pokazać, co je łączy z najbardziej ikonicznymi dokonaniami modernizmu w Europie i na świecie. To miejsce ma służyć gdynianom, ale oczywiście i gościom. Będziemy śledzić inspiracje. Pokażemy te najbardziej znane i mniej znane, a warte obejrzenia obiekty. Chcemy też umacniać świadomość gdynian o wartości, jaka się wiąże z tą architekturą. Wiemy, że rośnie rzesza ludzi, którzy do Gdyni przyjeżdżają po to, by się z modernizmem zapoznać. Gdynia jest miejscem, które świetnie nadaje się do recepcji modernizmu w architekturze – mówi Marek Stępa, naczelnik Wydziału Ochrony Dziedzictwa Urzędu Miasta Gdyni.

Wystawę ozdabia charakterystyczny neon przedstawiający dwa transatlantyki na morzu, oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Projekt nawiązuje do minimalistycznej grafiki przedwojennej. Zaprojektowany został przez warszawskiego artystę Maurycego Gomulickiego na zamówienie zespołu kuratorskiego Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na wystawę „Gdynia – Tel Awiw”. Projekt nawiązuje do żeglugowej historii miasta, skąd dziesiątki statków opuszczały Polskę podbijając światowe porty. W grudniowym zmroku kolorowy neon rozświetlił przestrzeń między InfoBoxem a wieżą widokową.

Archibox powstał przy współpracy Muzeum Miasta Gdyni, Studia Architektury AOS i Wytwórni Studniak. Obecnie zaprezentowana została część ekspozycji przygotowanej na wystawę „Gdynia – Tel Awiw”.

Fot. Karolina Szypelt/UM Gdynia

Rozświetlone miasto

Rozświetlone miasto

Przed nami najbardziej magiczny czas w roku. Miasta stroją swoje ulice kolorowymi światełkami w oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia oraz Nowy Rok. Piękne iluminacje rozbłysły również w Gdyni.

Iluminacje w Gdyni zajaśniały w Mikołajki 6 grudnia. Przed Urzędem Miejskim stanęła pięknie udekorowana choinka. Świetlne ozdoby zdobią również ulicę Świętojańską, 10 Lutego, plac Grunwaldzki i Kaszubski oraz skwer Kościuszki. Charakterystyczną cechą miejskich iluminacji są niebieskie żagle rozstawione w różnych miejscach miasta. Dominuje kolorystyka biało-niebieska.

– Mikołajki, a już wkrótce Boże Narodzenie. Jest to więc odpowiedni czas, by nasze miasto ozdobiły świąteczne iluminacje. Właśnie dziś uruchamiamy przygotowywane przez ostatnie dni ozdoby świetlne. Jestem przekonany, że sprawią one mieszkańcom dużo radości zarówno podczas rodzinnych, popołudniowych i wieczornych spacerów, jak i podczas codziennych podróży – mówił podczas uruchomienia oświetlenia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Na Placu Grunwaldzkim wita dzieci kolorowy gdyński Mikołaj, który 6 grudnia przybył do miasta i spacerował m.in. w Śródmieściu i Witominie rozdając dzieciom słodycze. Jeśli ktoś nie miał okazji wówczas spotkać się z Mikołajem, może to zrobić w każdej chwili, pojawiając się po zmroku na Placu Grunwaldzkim. Czeka w okolicach świątecznie podświetlonego napisu #wGdyni.
W tym roku również Dar Młodzieży ozdobił swoje maszty, na których rozbłysła choinka. Świetlne elementy ustawione zostały także w wybranych dzielnicach miasta.

fot. Michał Puszczewicz/UM Gdynia

Wschód słońca na Dworcu Morskim

Wschód słońca na Dworcu Morskim

Swoje 87. urodziny obchodzić będzie 8 grudnia br. modernistyczny budynek Dworca Morskiego. Oddany do użytku w 1933 r. przez wiele dziesięcioleci służył mieszkańcom i turystom. Dworzec był świadkiem zarówno radosnych chwil jak i wielu tragicznych zdarzeń. Co roku w rocznicę otwarcia gmachu organizowana była wielka impreza urodzinowa. W tym roku ze względów sanitarnych – świętujemy inaczej.

Architekturę dworca przygotowała w 1932 r. firma Dyckerhoff & Widmann SA, a już 8 grudnia 1933 r. odbyło się uroczy¬ste oddanie budynku do użytku. Fasada dworca ma wyraźne cechy architektury modernistycznej, z nawiązaniem do nurtu tzw. polskiego Art-Deco. Był to wówczas jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Zastosowanie szlachetnych materiałów wykończeniowych tj. posadzki ceramiczne, gięte balustrady, przeszklenia okazały się być ponadczasowe i zachwycają swoim uniwersalizmem do dzisiaj.

Budynek składał się z dwóch części – hali pasażerskiej i magazynu tranzytowego. W głównej bryle dworca znajdowała się informacja, kasy bileto¬we, poczta, przechowalnia bagażu, gabinety le-karskie, restauracje i poczekalnie. Na dolnej kondygnacji magazynu były pomieszczenia bagażowe. Na gór¬nej, przykrytej dachem łukowym, ulokowany został hol bagażowy i hala odpraw pasażerów.

Do wybuchu wojny przez ten budynek przewinęły się setki tysięcy ludzi. W okresie międzywojennym w gmachu organizowano również bale sylwestrowe oraz imprezy sportowe. Po wojnie dworzec pełnił dalej swoją rolę, ale morski ruch pasażerski nie był już tak duży. Czas świetności budynku skończył się w 1988 roku, kiedy w swój ostatni rejs wyruszył ostatni polski transatlantyk „Stefan Batory”. W 2013 r. rozpoczął się remont dworca, w którym zdecydowano się ulokować Muzeum Emigracji, aby upamiętnić niezwykła historię budynku, którzy towarzyszył wielu ludziom w ostatniej podróży z kraju i był świadkiem wielu tragicznych historii. Wystawę muzealną uroczyście otwarto w maju 2015 r. Muzeum jako pierwsze w Polsce prezentuje zbiory, opowieści i historie losów polskiej emigracji oraz osiągnięcia rozsianej praktycznie na całym świecie Polonii.

W tym roku na obchody urodzin Dworca Morskiego Muzeum Emigracji nagrało słuchowisko, którego akcja rozgrywa się w zabytkowym budynku w roku … 2040. Anna Wakulik, autorka tekstu, przedstawiła splątane losy bohaterów słuchowiska, których łączą dynamiczne relacje. Słuchowisko „Jeszcze jeden wschód słońca” będzie dostępne od 8 grudnia na kanale Youtube Muzeum Emigracji.

fot. Chris Niedenthal

Młodzi architekci projektują w Śródmieściu Morskim

Młodzi architekci projektują w Śródmieściu Morskim

Muzeum Żeglarstwa oraz Przystań Filmowa na Molo Rybackim? To ciekawe propozycje studentów architektury na aranżację tego tajemniczego miejsca. Teren Śródmieścia Morskiego rozpala wyobraźnię architektów, więc z niecierpliwością czekamy na kolejne nowatorskie propozycje.

Projekt Muzeum Żeglarstwa usytuowany w 87 metrowym budynku w kształcie żagla przy Molo Rybackim to propozycja Agaty Morawczyńskiej, absolwentki architektury Politechniki Poznańskiej. Projekt został stworzony w ramach pracy magisterskiej. Gdynianka przedmiot swojej pracy wieńczącej studia postanowiła właśnie umieścić w rodzinnym mieście. Bryła muzeum nawiązuje do miejsca oraz charakteru muzeum, gdyż przypomina żagiel statku. W jego konstrukcji przewidziano miejsce dla dźwigu, przy pomocy którego można zmieniać ekspozycje, oddawać eksponaty do renowacji bądź dodawać kolejne, które mogą być wciągane na odpowiednie piętra przez zaprojektowane w środku atrium.

Projektantka zaplanowała również sposób zwiedzania muzeum. Ekspozycję poznaje się od najwyższego piętra kierując się w dół. W części podziemnej zostały umieszczone sale wykładowe i workshop z szatnią. Na czwartym piętrze, ze względu na doskonałe walory widokowe, które umożliwia dodatkowo nawis podtrzymywany przez stalowe kable, ulokowana została restauracja oraz kącik zabaw dla dzieci. Na 15 piętrze architektka usytuowała punkt widokowy.
Artystka zaplanowała również ogólnodostępny park i przewidziała w nim miejsce wystawowe dla studentów i artystów. Jest tam też zbiornik, w którym można podziwiać fantastyczną łódź żeglarską „S/Y Korsarz” oraz mała marina zarezerwowana dla jachtów.

Koncepcja Muzeum Żeglarstwa jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, w rejonie mola Rybackiego. Uwzględniono w nim miejsce dla zabytkowych jachtów („Dal”, „Kumka IV”, „Opty” i „Miranda”) z takielunkiem oraz ożaglowaniem.

Kolejną ciekawą propozycją na renowację budynku znajdującego się przy Molo Rybackim jest praca Martyny Nagórskiej, studentki architektury Politechniki Gdańskiej. Zaproponowała ona adaptację dawnych chłodni na Molo Rybackim na Przystań Filmową. Praca ta zwyciężyła w konkursie ogłoszonym przez Prezydenta Miasta Gdyni na najlepszą pracę dyplomową o tematyce gdyńskiej wśród prac powstałych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. W konkursie mogą startować studenci, których prace opowiadają o Gdyni i odpowiadają miejskim potrzebom, noszą cechy realności i reprezentują wysoki poziom estetyczny. W tegorocznej edycji konkursu za dyplomy obronione w 2019 roku zwyciężyła Martyna Nagórska. Promotorem pracy był prof. dr hab. inż. arch. Antoni Taraszkiewicz, a recenzentką dr inż. arch. Elżbieta Marczak.

fot. mat. prasowe