The Ocean Race Europe Prologue w Gdyni

The Ocean Race Europe Prologue w Gdyni

W Gdyni można było oglądać rywalizację czterech oceanicznych jachtów klasy VO65. Jachty w ramach pierwszego etapu The Ocean Race Europe Prologue przypłynęły do Gdyni z Kłajpedy. Załogi stacjonowały tutaj przez trzy dni, podczas których rozegrały cztery wyścigi przybrzeżne o Puchar Prezydenta Miasta Gdynia na wodach Zatoki Gdańskiej.

Jachty wypłynęły z Kłajpedy 10 maja rozpoczynając swój pierwszy etap zawodów The Ocean Race Europe Prologue. W wyścigu brały udział cztery załogi – litewska Ambersail 2, Team Childhood 1 z Holandii, Ocean Racing Team z Austrii oraz polski reprezentant Sailing Poland. Do gdyńskiego portu jako pierwsza dotarła polska załoga. Walka o drugie miejsce toczyła się do samego końca. Ostatecznie wygrana przypadła litewskiemu jachtowi Ambersail2. Podczas trzydniowego pobytu w Gdyni jednostki rozegrały też cztery wyścigi przybrzeżne o Puchar Prezydenta Miasta Gdyni, który również trafił w ręce załogi Sailing Poland.

– To wielkie wydarzenie w historii Gdyni i polskiego żeglarstwa. Po raz pierwszy szybkie, wyścigowe jachty VO65 przypłynęły do naszego miasta – komentuje Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego i wiceprezydent World Sailing. – My, jako Polski Związek Żeglarski, zawsze będziemy tego typu inicjatywy wspierać. Jest to wspaniała promocja i upowszechnianie żeglarstwa, zwłaszcza w kontekście młodych żeglarzy, którzy mogą nabywać doświadczenie od weteranów wyścigów transoceanicznych oraz przede wszystkim bawić się żeglarstwem, pokazując sobie i innym, jak świetny jest to sport, który pozwala na rozwijanie różnych umiejętności.

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju podkreślił bliskie związki miasta z żeglarstwem.

– Jestem dumny, że po raz kolejny możemy gościć w Gdyni tak znakomitych żeglarzy i regaty na najwyższym poziomie. Doceniam wielkie zaangażowanie wszystkich osób, które przyczyniły się do sukcesu, jakim bez wątpienia jest stworzenie tak silnej polskiej załogi oraz przygotowanie do startów jachtu silnie związanego z naszym miastem. Znając profesjonalizm i zaparcie prezesa Tomasza Chamery, jestem przekonany, że wiele dobrego z żeglarstwem i Gdynią w tle jeszcze przed nami.

Załogi 12 maja opuściły Gdynię, kończąc tym samym etap rywalizacji na wodach Zatoki Gdańskiej. Jachty wyruszyły w kierunku Sztokholmu, mijając po drodze boje zwrotną w Sopocie. Trasa The Ocean Race Europe Prologue wiodła dalej przez Cascais, Alicante aż do Genui, gdzie jachty przypłynęły 13 czerwca. Regaty są zapowiedzią europejskiej odsłony najtrudniejszych załogowych okołoziemskich regat na świecie, która wystartuje 27 maja w Lorient we Francji.

fot. The Ocean Race Prologue Gdynia /// fot. M.Urbaniak/gdyniasport.pl

Poznajmy Gdynię

Poznajmy Gdynię

Gdzie wybrać się na spacer, co warto zobaczyć, jakie wystawy obejrzeć oraz jakich potraw należy spróbować. Nowy przewodnik po Gdyni pozwalający odkryć tajemnice miasta już jest dostępny. Z praktycznych propozycji na interesujące spędzenie czasu wolnego w mieście skorzystają również mieszkańcy.

Nowy „Przewodnik po Gdyni” dostępny jest w języku polskim i angielskim. Przygotowany został w dwóch wersjach interaktywnych – na urządzenia mobilne oraz na komputer. Wydawnictwo zawiera odnośniki przy opisywanych miejscach i wydarzeniach, które przenoszą bezpośrednio na stronę www, profil na Facebooku czy miejsce w Google Maps. Publikacja zostanie wydana również w wersji drukowanej.

Przewodnik opisuje 12 najważniejszych atrakcji Gdyni. Zawiera również propozycję zwiedzenia miasta w weekend. Przygotowane zostały dwie trasy do pokonania w jeden dzień. Jeśli ktoś chciałby odpocząć od miejskiego zgiełku Gdynia stwarza mu do tego wiele okazji. Piękne plaże, tajemnicze klify oraz morenowe wzgórza Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego i liczne parki zachęcają do rekreacji. Gdynia kusi również kulinarnie. Restauracje oferują potrawy z niemal całego świata. Nie zabraknie również dań kuchni regionalnej, kaszubskiej w nowoczesnej odsłonie.

– „Przewodnik po Gdyni” to kolejna pozycja z nowej serii wydawnictw promujących miasto. Polecamy w nim największe gdyńskie atrakcje, ale też mniej znane symbole morskiej Gdyni i mnóstwo ciekawostek, które pozwolą spojrzeć na miasto świeżym okiem. Nie mogło zabraknąć informacji o kaszubskich korzeniach Gdyni i o okrętach na lądzie, czyli perłach gdyńskiego modernizmu. Gdynia to także kilometry pięknych, piaszczystych plaż oraz wspaniałe tereny leśne, które stanowią 46% jej powierzchni, i aż cztery rezerwaty przyrody, dlatego w sposób szczególny zachęcamy do aktywnego korzystania ze ścieżek edukacyjnych, wytyczonych szlaków pieszych i rowerowych czy odwiedzenia Leśnego Ogrodu Botanicznego w Marszewie – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.  

Z przewodnika możemy dowiedzieć się co wyróżnia Gdynię i co sprawia, że miasto jest wysoko oceniane w rankingach badających jakość życia. Miasto oferuje również wiele atrakcji dla dzieci, dlatego rodziny z dziećmi znajdą tutaj wiele pomysłów na umilenie czasu najmłodszym. Starszych zapewne zainteresuje szeroka oferta kulturalna oraz wykaz najważniejszych imprez cyklicznych organizowanych w mieście. W Gdyni odbywają się wydarzenia kulturalne, które znane są w całej Polsce i poza jej granicami, i które co roku ściągają do miasta wielu uczestników. Ale miasto stwarza również bardzo dobre warunki dla rozwoju przedsiębiorczości, prężnie rozwija się sektor usług dla biznesu. Publikacja zawiera również wiele informacji praktycznych jak poruszać się po mieście i przydatnych kontaktów. Dużą zaletą przewodnika są piękne zdjęcia oraz nowoczesna grafika, spójna z dotychczasowymi publikacjami miasta. W wydawnictwie znalazła się również wzmianka o Śródmieściu Morskim, jako jednej z najważniejszych inwestycji w mieście.

Naprawdę warto spacerować po Gdyni z Przewodnikiem.

 

 

 

 

Zielony terminal promowy w Gdyni

Zielony terminal promowy w Gdyni

Nowy terminal promowy, przygotowany na przyjęcie dużych wycieczkowców, usytuowany na Nabrzeżu Polskim w Gdyni będzie gotowy już w czerwcu – poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Dodatkowym atutem nowej inwestycji jest możliwość zasilania statków energią elektryczną podczas postoju. Port w Gdyni jako pierwszy w Polsce wprowadza ten nowatorski system, wpisując się tym samym w ideę „green port”.

To największa inwestycja realizowana przez Port od 50 lat. Historyczne Nabrzeże Polskie zostało rozebrane i na tym miejscu wybudowano nowe wraz z niezbędną infrastrukturą. Powstał już budynek terminala oraz rampa, przy której będą mogły cumować statki do 240 m długości, czyli o docelowej wielkości obsługiwanych promów na rynku bałtyckim. Pierwsze statki będą mogły wpłynąć do Portu we wrześniu br.

Statki pozostające w porcie będą zasilane energią elektryczną, dzięki czemu silniki będą mogły zostać wyłączone, co przyczyni się do obniżenia poziomu hałasu, zniweluje drgania, ale przede wszystkim wpłynie korzystnie na stan powietrza. Badania wykazały bowiem, że 10 godzin korzystania z zasilania w porcie przez duży statek wycieczkowy redukuje emisje CO₂ o 22 tony, tlenków azotu o 1,4 tony i tlenków siarki o 1,2 tony.
Po raz pierwszy tę technologię zastosowano w 2004 roku w porcie w Los Angeles w USA. Taki system posiadają już szwedzkie porty w Kalskronie, Goteborgu i Sztokholmie. W tym roku ekologiczne rozwiązanie zostanie również zastosowane w Gdyni.

– Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o środowisko to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Realizując strategiczne inwestycje nie możemy zapomnieć o otaczającym nas środowisku. Budowa Publicznego Terminalu w Gdyni to przedsięwzięcie na szeroką skalę, który realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju – komentuje Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Przyłącze dla statków będzie dysponowało mocą sięgającą 3,5 MW, co pozwoli na szybkie ładowanie akumulatorów promu, bez konieczności załączania silników diesla. Gdyński port będzie mógł też przyjmować jednostki, które są zasilane w pełni elektrycznymi silnikami.

Port Gdynia jest węzłem bazowym transeuropejskiej sieci TEN-T i portem kategorii A. Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską Gdynia-Karlskrona. Odgrywa kluczową rolę w korytarzu Bałtyk-Adriatyk, jest jednym z 9 kluczowych Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.
Lokalizacja Publicznego Terminalu Promowego przy Nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami, stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Wartość inwestycji to ok. 292 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN.

Fot. Tadeusz Urbaniak / www.port.gdynia.pl / mat. prasowe

Rusza budowa II etapu Waterfront w Gdyni

Rusza budowa II etapu Waterfront w Gdyni

Vastint Poland rozpoczyna budowę kolejnego etapu kompleksu Waterfront. Inwestor podpisał umowę na generalne wykonawstwo pierwszej części z firmą Budimex SA. Przy ul. Hryniewickiego, w sąsiedztwie Skweru Kościuszki, powstaną cztery budynki z garażami podziemnymi.

Planowana inwestycja jest kontynuacją oddanego 2015 roku pierwszego etapu Waterfront składającego się z dwóch budynków o funkcjach biurowo-hotelowych usytuowanych bezpośrednio przy Nadbrzeżu Prezydenta. Istniejąca zabudowa zostanie uzupełniona o dodatkowe 80 000 m2 powierzchni mieszkalno-biurowo-usługowej. Pierwszy etap prac ma rozpocząć się już w maju. Jako pierwsze powstać mają cztery budynki o łącznej powierzchni całkowitej 45 000 m2. Prace rozpoczną się od zabudowy fragmentu działki od strony ulicy Hryniewickiego, przy zachowaniu przejazdu do hotelu Marriott od strony ulicy Jana Pawła II.

Wzdłuż pierzei ulicy Waszyngtona, powstaną dwa biurowce o powierzchni najmu 14 500 m2 oraz usytuowane tuż za nimi dwa budynki mieszkalne, które pomieszczą 126 lokali mieszkalno-usługowych. Generalny wykonawca planuje rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych w maju bieżącego roku. Zakończenie inwestycji przewidziano w 2023 r.

W kolejnym etapie powstaną jeszcze budynek biurowy, lokale usługowe, dwa hotele z powierzchnią konferencyjną oraz obiekty użyteczności publiczno-kulturowej, w tym kino z ośmioma salami projekcyjnymi. Ważnym elementem zabudowy jest graniczący ze Skwerem Kościuszki ogólnodostępny skwer, wokół którego będzie toczyło się życie publiczne. Całość uzupełni zieleń miejska, która nada nadmorski charakter i podkreśli różnorodność stref funkcjonalnych planowanego projektu. Projektowanie tej części kompleksu inwestor zakończy w ciągu najbliższych miesięcy.

fot. mat. Vastint Poland

Gdynia dba o środowisko

Gdynia dba o środowisko

Gdynia zobowiązała się do poprawy stanu środowiska, czyli dbałości o jakość powietrza, wody, gospodarki odpadami, walki z hałasem i wspierania bioróżnorodności. Jako pierwsze miasto w Polsce dołączyła do Green City Accord – europejskiej inicjatywy zobowiązującej miasta do poprawy stanu środowiska.

Green City Accord to inicjatywa powołana w październiku 2020 roku przez Komisję Europejską, która ma zachęcić miasta w całej Europie do troski o środowisko i przyjmowania tych samych, wysokich standardów ekologicznych. Green City Accord jest porozumieniem, w ramach którego samorządy dobrowolnie zobowiązują się do działań na rzecz czystego środowiska. Sygnatariusze zobowiązują się do tworzenia miast, w których mieszkańcy będą oddychali czystym powietrzem, cieszyli się czystą wodą, korzystali z terenów zielonych i nie byli narażeni na duży hałas. Wśród priorytetów jest także prowadzenie gospodarki odpadami w obiegu zamkniętym.

– Idee towarzyszące porozumieniu Green City Accord są dla nas jednym z priorytetów zarządzania miastem. Jako pierwsi w Polsce dołączamy więc do tego porozumienia europejskich samorządów. Dziś rozwój miast musi oznaczać otwarcie na innowacje, wdrażanie rozwiązań, które chronią przyrodę i klimat. Dbałość o środowisko, szczególnie w obszarach miejskich, jest jednym z największych wyzwań, które stoją przed naszym i kolejnymi pokoleniami. To, że rozwój musi iść w parze z ekologią zauważyliśmy już lata temu. W Gdyni zwracamy uwagę na to, jak prowadzić miejskie działania i inwestycje oraz projektować nowe przestrzenie z myślą o lokalnym środowisku. Zagospodarowujemy wody opadowe, termomodernizujemy budynki, wspieramy i promujemy odnawialne źródła energii, edukujemy najmłodszych. Nie boimy się innowacyjnego podejścia, które pozytywnie wpływa na nasze otoczenie – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Jak na razie do Green City Accord przystąpiło ponad 20 europejskich miast, w tym m.in. Oslo (Norwegia), Lahti, Turku i Helsinki (Finlandia), Lille (Francja), Saragossa (Hiszpania), Braga (Portugalia) czy Cesena (Włochy). Gdynia to pierwsze miasto w Polsce, które wspólnie z nimi będzie formułować ambitne cele dotyczące ochrony środowiska w najbliższych latach. Dzięki tej współpracy Gdynia będzie mogła skorzystać z doświadczeń innych samorządów i liczyć na ich wsparcie, a także zyska dostęp do wiedzy technicznej i nowe możliwości finansowania projektów.

Gdynia na przestrzeni ostatnich lat zrealizowała wiele proekologicznych projektów, które podnoszą jakość środowiska w mieście. W trosce o jakość powietrza samorząd od lat prowadzi proces likwidacji pieców węglowych w budynkach i lokalach komunalnych, a także udziela dotacji na instalacje niskoemisyjnych źródeł ciepła w prywatnych obiektach. Gdynianie mogą też korzystać z dofinansowań na montaż odnawialnych źródeł energii. Cyklicznie przeprowadzane są termomodernizacje miejskich budynków. Samorząd inwestuje również w nowoczesną i zeroemisyjną flotę gdyńskiej komunikacji miejskiej. Od kilku lat samorząd konsekwentnie wprowadza do miasta tereny zielone. Powstają łąki kwietne, ogrody kieszonkowe, ogrody deszczowe, zielone dachy, pasaże roślinne czy stawy hydrofitowe. Z programu miejskich dotacji mieszkańcy mogą pozyskiwać środki na zakładanie ogrodów deszczowych. Innowacyjnym projektem było założenie miejskiej pasieki na dachu budynku Urzędu Miasta Gdyni przy al. Marsz. Piłsudskiego, a przyrodniczą edukację mieszkańców zapewnia co roku m.in. akcja „Zapraszamy ptaki do Gdyni”, dzięki której przybywa budek lęgowych i karmników dla ptaków.
Inicjatywa Green City Accord jest realizowana przez konsorcjum składające się z Eurocities, ICLEI i Rady Gmin i Regionów Europy (CEMR) przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej.

fot. mat. prasowy / ec.europa.eu

Parki kieszonkowe

Parki kieszonkowe

W Gdyni powstaną kolejne cztery parki kieszonkowe. Mieszkańcy Grabówka, Pustek Cisowskich, Leszczynek i Pogórza zyskają w swoich dzielnicach zieloną oazę dzięki projektom złożonym i wybranym w Budżecie Obywatelskim 2019.

Parki kieszonkowe to niewielkie tereny zielone stworzone w przestrzeni miejskiej. Wprowadzają roślinność do zabudowanych obszarów i stanowią miejsce relaksu dla mieszkańców. Sprzyjają nawiązywaniu więzi społecznych, zwiększają bioróżnorodność, umożliwiają mieszkańcom spędzanie czasu na świeżym powietrzu, a przy tym przeciwdziałają skutkom zmian klimatu. W Gdyni powstały już dwa parki kieszonkowe – ziołowa oaza u zbiegu ulic Miętowej i Tymiankowej na Dąbrowie oraz zielona przestrzeń przy ul. Starodworcowej w Wielkim Kacku. Obecnie w trakcie realizacji są kolejne cztery.

– Parki kieszonkowe to element zielonej strategii miasta. Nowe kieszonki nie tylko spełnią oczekiwania mieszkańców, a także ich zaskoczą, projekty są naprawdę wyjątkowe i bardzo różnorodne. Te nietuzinkowe dzielnicowe przestrzenie pojawią się w naszym mieście do końca 2021 r. Realizowane są w ramach gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego, ale także dofinansowywane przez niektóre rady dzielnic – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Parki wpisują się w bieżącą zabudowę dzielnicy, dlatego wielkość każdego z nich jest inna, różne są także projekty. Na Pustkach Cisowskich-Demptowie powstanie park o nazwie „Kieszonka na kocyk”. Zostanie zagospodarowany z myślą o użytkownikach w różnym wieku, również o osobach z niepełnosprawnościami. Charakterem ma nawiązywać do miejsca piknikowego, rodzinnej atmosfery wśród leśnego otoczenia.
Przy ul. Morskiej zrealizowany zostanie park „Kieszonka na fali”. Jego projekt nawiązuje do nadmorskiego charakteru miasta. Powstaną tutaj łąki kwietne z roślinami miododajnymi, które dadzą schronienie pożytecznym owadom. Geometria przestrzeni parku będzie płynna, niejako falująca, co ma budzić skojarzenie z nadmorskim charakterem Gdyni i falami omywającymi brzeg. Pojawią się tutaj również miniogrody deszczowe.
Nadmorskim krajobrazem inspirowany będzie również park zlokalizowany na Grabówku przy ul. Kapitańskiej. Nawierzchnia z desek kompozytowych przypominać będzie pomost, a piaszczyste nawierzchnie plażę, otoczoną roślinnością w głównej mierze złożoną z ozdobnych traw.
Park „Kosmiczna kieszonka” powstanie na Pogórzu. Ten projekt inspirowany jest przestrzenią kosmiczną. Pojawią się tutaj place symbolizujące gwiazdy wykonane z betonu luminescencyjnego, świecącego po zmroku. W parku ustawiona zostanie luneta umożliwiającej obserwację nocnego nieba.
Z uroków tych niewielkich parków mieszkańcy będą mogli korzystać jeszcze w tym roku. We wszystkich przestrzeniach mieszkańcy znajdą jeden łączący je element – tajemniczy symbol. W każdej lokalizacji przybierze on inną formę. Warto będzie zatem wybrać się na spacer, odwiedzić nowe parki i odszukać te tajemnicze symbole.

fot. UM Gdynia

Rozbudowa Akwarium Gdyńskiego

Rozbudowa Akwarium Gdyńskiego

Największe Akwarium w Polsce jeszcze wzbogaci swoje zbiory fauny i flory wodnej. Podpisano właśnie umowę na rozbudowę Akwarium Gdyńskiego o kolejnych 13 nowych zbiorników wodnych i zagospodarowanie nowej przestrzeni ekspozycyjnej. Będzie to największa inwestycja realizowana w tej placówce od dekady. Efekty tych prac będziemy mogli zobaczyć w wakacje 2023 roku.

Nowa wystawa powstanie w przyziemiu Akwarium Gdyńskiego na dotychczas niezagospodarowanej powierzchni wynoszącej 900 metrów kwadratowych. Powstanie tam 13 zbiorników ze stworzeniami morskimi z południowej części Bałtyku, rejonu cieśnin oraz Morza Północnego.

– W tych trzynastu akwariach znajdzie się więcej wody, niż wynosi obecnie kubatura wszystkich naszych zbiorników. Najmniejsze pomieści nieco ponad 2 tysiące litrów, a największe niespełna 127 tysięcy litrów. Łącznie Akwarium Gdyńskiemu przybędzie 450 tysięcy litrów wody – mówi Artur Krzyżak, kierownik Akwarium Gdyńskiego.

Misją Akwarium Gdyńskiego jest prezentowanie gatunków zwierząt wodnych z całego świata, a także przekazywanie wiedzy o środowisku wodnym. Podstawowym celem działań edukacyjnych placówki jest pokazanie relacji, jakie łączą świat morski ze światem ludzi oraz wynikających z tego połącznia problemów ekologicznych. W nowych akwariach zamieszkają ryby chrzęstnoszkieletowe m.in. rekiny i płaszczki. Nowa ekspozycja ma wyjaśniać m.in. jak takie parametry jak zmiany zasolenia, falowanie czy rodzaje podłoża wpływają na to, jakie zwierzęta tam żyją.
Koszt inwestycji wyniesie ponad 16 mln zł, z czego prawie 9 mln zł pochodzić będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Akwarium Gdyńskie od 2005 roku posiada status ogrodu zoologicznego. W akwarium zamieszkuje 1500 żywych organizmów z około 250 gatunków. Na 3 piętrach budynku, w 68 akwariach prezentowane są cztery główne biotopy występujące na świecie: rafy koralowej, toni oceanicznej, gęstych tropików Amazonii oraz Morza Bałtyckiego.

fot. mat. prasowe Akwarium Gdyńskiego/Morski Instytut Rybacki/Państwory Instytut Badawczy

Kolejny wysokościowiec w Gdyni

Kolejny wysokościowiec w Gdyni

Sześć renomowanych biur projektowych przygotowało koncepcje architektoniczne zabudowy terenu przy skrzyżowaniu ulicy Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej, w pobliżu Centrum Riviera. Wygrał projekt opracowany przez Grupę 5 Architekci z Warszawy. Najwyższy budynek będzie mierzył 120 metrów wysokości.

Na terenie liczącym ok. 2 ha powstanie jedna z najwyższych polskich inwestycji mieszkalno-usługowych. Inwestor zaplanował zagospodarowanie 55 000 m2 powierzchni użytkowej, na których zlokalizowane zostaną pomieszczenia biurowe, mieszkalne oraz lokale usługowe.
Inwestor, Grupa Allcon, ogłosił międzynarodowy konkurs na przygotowanie koncepcji architektonicznej inwestycji. Do konkursu przystąpiło sześć biur projektowych, w tym dwa zagraniczne z Wielkiej Brytanii i Holandii. Ostatecznie jury konkursowe wybrało projekt przygotowany przez pracownię Grupa 5 Architekci z Warszawy.

– Ze względu na wysoką rangę tej inwestycji zorganizowaliśmy konkurs o charakterze międzynarodowym, by poznać różne wizje i pomysły na wykorzystanie potencjału bardzo atrakcyjnej działki, która łączy najlepsze cechy Gdyni. Wygrał projekt o wysokim standardzie, korzystny dla wizerunku miasta i konkurencyjny na rynku ogólnopolskim. Poszerzy on centrum Gdyni, stworzy nowe miejsca pracy i atrakcyjne punkty spędzania wolnego czasu dla wszystkich mieszkańców – zapowiedział Piotr Tarkowski, członek Zarządu Allcon Osiedla.

Jury oceniając prace kierowało się walorami architektoniczno-urbanistycznymi koncepcji tj. czytelność i estetyka zaproponowanych rozwiązań, pomysłowość w kształtowaniu komunikacji pieszej, aranżacja terenów zielonych i rekreacyjnych oraz powiązanie ich z otaczającymi zalesionymi wzgórzami. Oceniana była również funkcjonalność koncepcji w zakresie zrealizowania wytycznych i założeń programowo-przestrzennych oraz zastosowania optymalnych rozwiązań funkcjonalnych zarówno w części mieszkaniowej, jak i biurowej.
Najwyższy budynek kompleksu będzie mierzył ok. 120 metrów, będzie więc nieznacznie niższy od wizytówki gdyńskiej, budynku Sea Towers. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, podczas ceremonii ogłoszenia wyników, która ze względu na pandemię odbyła się online, podkreślił, że śmiała architektura zaproponowana w zwycięskiej pracy, doskonale wpisuje się w tkankę miejską Środmieścia.

– Dzięki tej inwestycji zmieni się oblicze Gdyni. Ta jej część, która jest położona po zachodniej stronie torów SKM, zyska wyraziste oblicze i prestiżowy charakter. Cieszę się, że do konkursu zaproszone zostały pracownie architektoniczne nie tylko o renomie ogólnopolskiej, ale też europejskiej i światowej. Dzięki temu efekt odzwierciedla najlepsze i aktualne trendy w projektowaniu przestrzeni miejskich – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. – Niezmiernie cieszy też, że projektanci wyznaczyli bardzo dużą rolę przestrzeniom publicznym. Do dyspozycji mieszkańców zostaną oddane nie tylko skwery o wielkomiejskim charakterze, ale też kameralne, zielone dziedzińce, a wszystko będzie połączone estetycznymi drogami dla pieszych i ścieżkami rowerowymi – uzupełnił prezydent.

Twórcy zwycięskiej pracy podkreślali, że projektując kompleks inspirowali się modernistyczną architekturą Gdyni z czasów międzywojennych, jednak zależało im również na stworzeniu kompleksu, który połączy różne funkcje miejskie i wpisze się w otaczający, przyrodniczy krajobraz.

– Ideą projektu jest stworzenie na styku Śródmieścia Gdyni i wzgórz morenowych zespołu zabudowy, wewnątrz którego wielkomiejska skala przenikać się będzie z kameralnymi przestrzeniami krajobrazowymi – powiedział Roman Dziedziejko, członek zarządu oraz wspólnik Grupa 5 Architekci. – Zespół białej punktowej zabudowy, dzięki zaprojektowanym w ich sąsiedztwie placom, przeniesie wypełnioną ludzką aktywnością miejską tkankę Śródmieścia na zachodnią stronę linii kolejowej. Jednocześnie nawiąże do przyrodniczego sąsiedztwa. Zlokalizowane na różnych poziomach zielone ogrody, zarówno w terenie, jak i na dachach budynków, wprowadzą do wysokiej zabudowy ludzką skalę i kameralność. Kontrastująca z zielenią, prosta biała architektura budynków o geometrycznych podziałach nawiąże do jednorodnej zabudowy Gdyni z okresu przedwojennego modernizmu. Zespół ten ma szansę stać się wizytówką i markerem miasta, będąc ważnym punktem w jego identyfikacji, niczym współczesna latarnia morska wynurzająca się powyżej skali otoczenia.

fot. mat. prasowe Allcon Osiedla

Port Gdynia z rekordowym wynikiem

Port Gdynia z rekordowym wynikiem

Port Gdynia zamknął 2020 rok znakomitym wynikiem. Dokerzy przeładowali 24 mln ton towarów. To o 2,9 proc. lepszy wynik od efektów pracy w 2019 roku.

Jak poinformował Port Gdynia w 2020 r. osiągnął największy w swojej historii poziom przeładunków, bijąc tym samym zeszłoroczny rekord. W grudniu 2020 r. przeładowano 1 959,0 tys. ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2019 r. jest wzrostem o 10,7%. Największa dynamika widoczna jest na przeładunku zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6%. Zwiększył się również przeładunek kontenerów – 0,9% w skali roku.

– To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Jako powód tak dobrych wyników Port Gdynia podaje m.in. poprawę infrastruktury, w tym modernizacje linii kolejowych i powstanie nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Wszystko to przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania polskimi terminalami.

Port Gdynia  w 2021 r. konynuować będzie wiele inwestycji, które mają jeszcze zwiększyć jego wydajność. Wartość prowadzonych inwestycji szacuje na poziomie 4 mld zł. Wśród prowadzonych prac są – pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych, przebudowa nabrzeży, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej.

fot. Port Gdynia

ArchiBox – opowieść o modernizmie

ArchiBox – opowieść o modernizmie

W Gdyni powstało nowe miejsce prezentujące ikony modernistycznego dziedzictwa miasta. I co ważniejsze jest dostępne prosto z ulicy. Obiekty prezentowane w ArchiBoxie można oglądać przez szybę. Doskonała propozycja na czas pandemii.

Gdyńska dbałość o modernistyczną architekturę miasta została już wielokrotnie doceniona. Kompleksowy program ochrony i promocji modernizmu dostrzeżony został również przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, który wyróżnił miasto w konkursie „Samorząd dla Dziedzictwa”. Inicjatywa nagradza gminy za opracowywanie i wdrażanie kompleksowych programów opieki nad zabytkami. Gdynia zwróciła uwagę jury swoimi pionierskimi działaniami w zakresie rozpoznania i promowania wartości modernistycznych zabytków.

Nowym miejscem przybliżającym architekturę modernistyczną w mieście jest ArchiBox, zlokalizowany w niewielkim, przeszklonym pawilonie pomiędzy wieżą widokową a InfoBoxem. Ekspozycja została tak rozmieszczona, aby można ją było oglądać prosto z ulicy, przez duże okna. Sposób zaaranżowania tej przestrzeni to pomysł Marka Stępy, naczelnika Wydziału Ochrony Dziedzictwa Urzędu Miasta Gdyni.

– ArchiBox to takie miejsce, część znanego gdynianom InfoBoxu, w którym mamy zamiar pokazywać gdyński modernizm na różne sposoby. Chcemy zaprezentować najlepsze dokonania, najciekawsze obiekty, ich twórców. Chcemy też pokazać, co je łączy z najbardziej ikonicznymi dokonaniami modernizmu w Europie i na świecie. To miejsce ma służyć gdynianom, ale oczywiście i gościom. Będziemy śledzić inspiracje. Pokażemy te najbardziej znane i mniej znane, a warte obejrzenia obiekty. Chcemy też umacniać świadomość gdynian o wartości, jaka się wiąże z tą architekturą. Wiemy, że rośnie rzesza ludzi, którzy do Gdyni przyjeżdżają po to, by się z modernizmem zapoznać. Gdynia jest miejscem, które świetnie nadaje się do recepcji modernizmu w architekturze – mówi Marek Stępa, naczelnik Wydziału Ochrony Dziedzictwa Urzędu Miasta Gdyni.

Wystawę ozdabia charakterystyczny neon przedstawiający dwa transatlantyki na morzu, oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Projekt nawiązuje do minimalistycznej grafiki przedwojennej. Zaprojektowany został przez warszawskiego artystę Maurycego Gomulickiego na zamówienie zespołu kuratorskiego Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na wystawę „Gdynia – Tel Awiw”. Projekt nawiązuje do żeglugowej historii miasta, skąd dziesiątki statków opuszczały Polskę podbijając światowe porty. W grudniowym zmroku kolorowy neon rozświetlił przestrzeń między InfoBoxem a wieżą widokową.

Archibox powstał przy współpracy Muzeum Miasta Gdyni, Studia Architektury AOS i Wytwórni Studniak. Obecnie zaprezentowana została część ekspozycji przygotowanej na wystawę „Gdynia – Tel Awiw”.

Fot. Karolina Szypelt/UM Gdynia