Gdyński Port przy ul. Waszyngtona

Gdyński port kupi działkę o powierzchni prawie 62 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 od Stoczni Remontowej Nauta.

Stocznia Remontowa Nauta ogłosiła przetarg na sprzedaż terenów, z których już wycofała swoją działalność. Na zakup atrakcyjnie położonej działki zdecydował się Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Miejscy urbaniści przygotowali projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla tych obszarów, który przewiduje rozwój dwóch funkcji – śródmiejskiej i portowej, uwzględniając usytuowanie terenu oraz sąsiedztwo portu.

– W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uwzględniliśmy działkę jako teren miejski albo portowy. W ten sposób zostawiliśmy otwarte drzwi dla potencjalnych inwestorów. Nie wykluczyliśmy wariantu, że to właśnie port będzie gospodarzem tego miejsca – mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. – Należy przypuszczać, że decyzja o zakupie terenów postoczniowych oznacza, że będą tam realizowane funkcje portowe. To nie przekreśla tego, co już się dzieje obok – na styku lądu i morza powstaje prestiżowa dzielnica – Śródmieście Morskie.

Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo zabudowy mieszkalnej na działce nie będzie mogła być prowadzona uciążliwa działalność produkcyjna.
– Jako jeden z podmiotów gospodarki morskiej cieszymy się, że tereny przy Waszyngtona pozostaną częścią portu i wierzymy, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia będzie na nich realizować interesujące projekty, które przyniosą wiele korzyści zarówno w wymiarze lokalnym, i jak krajowym – tłumaczy Paweł Brzozowski, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta.

Śródmieście Morskie w Cannes

Tereny Śródmieścia Morskiego prezentowane były na międzynarodowych targach inwestycyjnych w Cannes. Wiceprezydent Gdyni, wraz z przedstawicielami 11 europejskich miast, brała udział w panelach dyskusyjnych dot. możliwości rozwoju waterfrontów.

Targi MIPIM The World’s Leading Property Market co roku ściągają przedstawicieli branży nieruchomościowej z całego świata. Jest to doskonała okazja do zaprezentowania przedsiębiorcom miasta, przedstawienia jego walorów i terenów przygotowanych pod inwestycje. Śródmieście Morskie jest bardzo silną marką Gdyni, która budzi zainteresowanie inwestorów z uwagi na swoje unikatowe położenie.
Gdynia w tym roku, wraz z 11 innymi miastami europejskimi posiadającymi podobne tereny inwestycyjne na styku z wodą, wzięła udział w debacie poświęconej nowym możliwościom rozwoju „New opportunities in Europe’s Waterfront Cities”. Gdynia otworzyła dyskusję drugiej części panelu, na którym obecni byli przedstawiciele Hamburga, Liverpoola, Lizbony, Newcastle, Rotterdamu i Sztokholmu. Wiceprezydent miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała prezentowała tereny inwestycyjne Śródmieścia Morskiego, które zmienią swoje przeznaczenie tworząc nową dzielnicę miasta.

– Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi – mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Delegacja Gdyni uczestniczyła również w panelu „Urbanity: new rules for new cities” oraz w debacie „Paying for the Waterfront” poświęconej możliwościom finansowania kluczowych inwestycji w nadmorskich obszarach. Spotkali się z inwestorami z branży hotelowej oraz prowadzili rozmowy ze szkockim Ministrem Rozwoju i przedstawicielami prestiżowego Urban Land Institute na Europę.
Gdynia prezentowała możliwości inwestycyjne miasta w ramach wspólnego stanowiska metropolitalnego – Invest in Pomerania.

ULI o przyszłości Śródmieścia Morskiego

Specjaliści, ze światowej organizacji Urban Land Institute, obejrzeli tereny Śródmieścia Morskiego i poprowadzili dwudniowe warsztaty, na których wspólnie z samorządem dyskutowali o najlepszych możliwościach wykorzystania tych terenów. Efektem wizyty będzie raport dot. transformacji Sea City.

 

Wśród ekspertów ULI obecnych w Gdyni gościliśmy m.in. Toma Murphy, legendarnego burmistrza Pittsburgha w stanie Pennsylvania, odpowiedzialnego za przeprowadzenie rewitalizacji przemysłowych terenów w mieście przez wielu skazanych na klęskę, prof. Grega Clarka, specjalistę ULI współpracującego z miastami, biznesem oraz instytucjami z całego świata, Angelę Goodings z TH Real Estate czy Lisette van Doorn – szefową ULI na Europę.
Władze miasta, organizując warsztaty, liczyły na opinię i doświadczenie ekspertów ULI uczestniczących w rewitalizacji podobnych obszarów na świecie. Podczas pierwszego dnia warsztatów goście zwiedzili tereny Śródmieścia Morskiego, poznali walory jego położenia i zobaczyli najnowsze inwestycje.
– Zaprosiliśmy ekspertów z całego świata, by dyskutować o naszych przemyśleniach dotyczących transformacji terenów portowych i wyciągnąć wnioski z takich samych procesów, które już zachodziły w innych miastach na świecie. Chcemy wykorzystać doświadczenie naszych ekspertów do tego, by jak najlepiej kształtować przyszłość naszego miasta – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Swoimi uwagami o zagospodarowywaniu miejskich terenów na styku lądu i morza dzielili się eksperci między innymi z Belfastu, Liverpoolu, Offenbach oraz Meinz. Tom Murphy zaproponował, aby samorząd i inwestorzy nie bali się ambitnych pomysłów wykraczających poza jednowymiarowe projekty.

– Myślę, że macie ogromną szansę wpłynąć na to, żeby nowa zabudowa stała się miejscem, do którego ludzie zwyczajnie będą chcieli przychodzić. Musicie w tym całym procesie być bardziej ambitni, trzeba patrzeć z odwagą na wszystkie propozycje i szukać w nich okazji na stworzenie czegoś naprawdę wyjątkowego – mówił Tom Murphy.

Podsumowaniem dwudniowych warsztatów będzie publikacja, która będzie stanowić wskazówkę dla samorządu i inwestorów o możliwościach wykorzystania Śródmieścia Morskiego z uwzględnieniem jego wszystkich walorów i zagospodarowania go w sposób jak najlepiej odpowiadający potrzebom mieszkańców.
Urban Land Institute to niezależna instytucja non-profit o profilu badawczym i edukacyjnym, która zrzesza 30 000 członków z całego świata związanych z rynkiem nieruchomości. Specjaliści chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i najlepszymi praktykami, propagując tworzenie nowoczesnej i zrównoważonej społeczności na całym świecie.

 

Fot. Urząd  Miasta Gdyni

Tereny w centrum Gdyni wystawione na sprzedaż

Blisko 6,2 ha terenów z dostępem do morza, po Stoczni Remontowej Nauta, zostało wystawionych na sprzedaż. Oferty można składać do 26 lutego.
Tak atrakcyjne tereny inwestycyjne nie zdarzają się często. Ze względu na ich unikatowe położenie cena może również przyprawić o zawrót głowy. Potencjalni inwestorzy muszą się liczyć z wydatkiem wynoszącym minimum 90 mln zł netto. Przy Basenie inżyniera Wendy dzisiaj znajdują się budynki magazynowe, warsztatowe, produkcyjne i częściowo też biurowe. Jednak miejscy urbaniści w południowej części terenu przewidują funkcje usługowo-mieszkaniowe. Pozostały obszar został zarezerwowany dla usług śródmiejskich lub funkcji związanych z funkcjonowaniem portu. Bezpośrednie sąsiedztwo basenów portowych umożliwia ulokowanie tutaj usług z obszaru turystyki, czasu wolnego i wypoczynku mieszkańców.

– Projekt planu zakłada, że na terenach po Stoczni Nauta powstaną mieszkania, hotele, biura, restauracje. Dopuszcza zabudowę o wysokości do 55 metrów. Szacujemy, że może powstać tu około 400 mieszkań i 50 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni usługowej – mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni. – Projekt planu jest już gotowy, natomiast Rada Miasta wstrzymuje się z jego uchwaleniem. Gdyby działki Nauty kupił Port Gdynia, w planie konieczne byłyby zmiany, bo ten zakłada zabudowę śródmiejską – dodaje dyrektor.

Tereny, które są nazywane gdyńskim waterfrontem, czekają na inwestora od 2012 roku, kiedy Nauta wyniosła stąd swoje zaplecze produkcyjne. Teraz tereny znajdują się w centralnym miejscu nowej, rodzącej się dzielnicy – Śródmieścia Morskiego.

– Na całym świecie tereny na styku lądu i wody usytuowane w miastach stają się prawdziwymi sercami. Albo życia gospodarczego, albo, gdy nie są wykorzystywane przez przemysł, atrakcyjną przestrzenią miejską. Przeważająca część obszaru po Stoczni Remontowej Nauta położona jest na terenach rozwojowych północnej części śródmieścia Gdyni – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Awanport – biały żagiel

Awanport – kolejny doskonały adres Śródmieścia Morskiego. Apartamenty zostały stworzone z dbałością o każdy detal i wygodę użytkowania, a przy projekcie wykończenia budynku pomagali internauci.

 

Widok na prace przy ul. Żeromskiego 21 skrywa nieprzezierny płot. My jednak wiemy, że budowa trwa. AB Inwestor zapowiadał zakończenie budowy na wiosnę 2019 r.
Awanport to prestiżowa inwestycja o powierzchni ok. 7000 m2. W sześciopiętrowym budynku znajdują się 73 apartamenty o powierzchni od 30 m2 do 150 m2. Na ostatniej kondygnacji usytuowane zostały penthousy z rozległymi tarasami, z których rozciąga się niepowtarzalny widok na morze. Na parterze ulokowane będą lokale usługowe o powierzchni od 30 do 500 m kw.

Cały obiekt będzie w pełni monitorowany, a profesjonalną opiekę i obsługę budynku zapewni concierge. Mieszkańcy będą mogli wypocząć na wewnętrznym zielonym dziedzińcu. Projekt wykończenia budynku został zaprojektowany zgodnie z sugestiami internautów. Inwestor zaprezentował internautom kilka propozycji wykończenia i zgodnie z ich uwagami dokończył projekt.

Park Centralny dla każdego

Znamy zwycięską koncepcję zagospodarowania Parku Centralnego. Władze miasta wybrały propozycję architektoniczno-urbanistyczną parku położonego między ul. Piłsudskiego i Legionów przygotowaną przez biuro Arch-Deco. 

Zwycięską koncepcję przygotowało biuro Arch-Deco. Projekt odpowiada na potrzeby zgłoszone przez mieszkańców podczas konsultacji. Gdynianie chcieli przestrzeni, w której mogliby wypoczywać, dlatego architekci wiele miejsca zarezerwowali na tereny zielone. W obszarze ulic Tetmajera i Legionów powstanie strefa relaksu, gdzie będzie można pograć w bule, czy szachy przy specjalnych stolikach do gry i odpocząć na ławkach usytuowanych wśród zieleni. Projektanci pomyśleli również o posiadaczach psów i przygotowali dla nich ogrodzony wybieg.
W Parku znajdzie się miejsce dla miniskateparku i placu zabaw dla dzieci. Zorganizowana zostanie również przestrzeń na koncerty i festyny. Zaprojektowano też zbiornik wodny, który zimą ma pełnić funkcję ślizgawki. Dla rolkarzy i biegaczy przygotowany zostanie specjalny tor.

– Pierwsze wrażenie jest znakomite. Do koncepcji Parku Centralnego podchodziliśmy z jasno sprecyzowanymi założeniami. Zależało nam, by przestrzeń miejska wzbogaciła się o miejsce, które mieszkańcy będą odwiedzać z przyjemnością. W parku mają złapać chwilę wytchnienia, wypocząć w sposób, który lubią najbardziej: wypić kawę czy pojeździć na rolkach. Gdynia potrzebuje przestrzeni ogólnodostępnej, estetycznej i funkcjonalnej zarazem. Na pierwszy rzut oka przedstawiona koncepcja spełnia te zamierzenia w stu procentach i wkomponowuje się w naszą wizję rozwoju miasta. Dzisiaj zrobiliśmy duży krok w kierunku zrealizowania planów uczynienia Gdyni miastem jeszcze bardziej otwartym na mieszkańców i piękniejszym – mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Szacowany koszt całej inwestycji będzie znany po wykonaniu projektu, ale dziś ocenia się go na około 35 mln zł. Park powinien być gotowy do końca 2020 roku.

Nie tylko Śródmieście Morskie zmieni swoje oblicze w najbliższym czasie

Na realizację inwestycji przy placu pomiędzy ulicami Władysława IV, Armii Krajowej i Obrońców Wybrzeża gdynianie czekali od wielu lat. W niedalekiej przyszłości dotychczas zaniedbany plac zmieni swoje oblicze. Jeszcze latem tego roku inwestor planujący budowę w tym miejscu trzech budynków, zyskał pozwolenie na budowę, a niedawno z placu zostały usunięte porastające go drzewa i krzewy co zwiastuje rozpoczęcie robót budowlanych.

Informację potwierdza sam inwestor – firma Hossa. Teren w chwili obecnej przygotowywany jest do realizacji nowej inwestycji polegającej na budowie dwóch budynków mieszkaniowych oraz budynku z funkcją użyteczności publicznej. Same prace budowlane ruszą jeszcze do wiosny 2018 roku. Dobrą informacją dla mieszkańców jest wiadomość o rozplanowaniu inwestycji w taki sposób, iż poza uzupełnieniem pierzei tej części ulicy Władysława IV, pomiędzy budynkami powstanie również plac, będący nową przestrzenią publiczną. Pod samymi budynkami powstanie również parking z ogólnodostępnymi miejscami parkingowymi.

fot. materiały prasowe.

Urodziny Dworca Morskiego

Dworzec Morski w Gdyni obchodził 84. urodziny. Przy dźwiękach jazzowej muzyki i ogromnej kolorowej animacji ten zabytkowy budynek przypomniał historię swoją i wielu tysięcy Polaków, którzy ją współtworzyli.

8 grudnia 1933 r. został oddany w Gdyni nowoczesny budynek dworca, z którego wypływały największe statki wycieczkowe. To stąd Polacy wyruszali w podróże po całym świecie. Tutaj cumowały największe polskie transatlantyki, jak choćby kultowy już dzisiaj MS „Batory”. Jednak ul. Polska 1 ma także smutną kartę historii. To stąd wielu Polaków opuszczało Polskę uciekając przed wojną zawieruchą. Dlatego właśnie w tym miejscu powstało Muzeum Emigracji, które swoją szeroką działalnością kulturalno-edukacyjną od 2014 r. upamiętnia naszą historię i zjawisko emigracji towarzyszące wielu pokoleniom Polaków. To jak bardzo również we współczesnych czasach jest to aktualny temat świadczą nagrody, które zdobywa Muzeum za swoje ekspozycje i sposób ich przedstawienia.
Na urodziny Dworca Morskiego w Gdyni trójmiejski artysta Mariusz Waras stworzył wizualizację artystyczną upamiętniającą jego bogatą historię. Dzięki animacjom do wnętrz modernistycznego Dworca wpłynął ogromny okręt. Doznania plastyczne i wizualne zostały podkreślone przez muzykę Moniki Borzym, która zaprezentowała jazzowe aranżacje utworów z repertuaru Joni Mitchell.

 

Fot. Muzeum Emigracji/ Ewelina Kamińska

Portova. Biały żagiel

Rozpoczęła się budowa nowego osiedla na terenie Śródmieścia Morskiego – Portova, u zbiegu ulic Węglowej, Wendy i Portowej. Na oddanie pierwszego etapu trzeba poczekać do grudnia 2019 r. 
Najwyższy budynek liczyć będzie 17 pięter. Z okien mieszkań na wyższych kondygnacjach rozpościerać się będą niezapomniane widoki na morze i gdyńskie wybrzeże. Inwestor planuje wybudowanie ok. 271 mieszkań. Na parterach budynków ulokowane zostaną pomieszczenia usługowe. Mieszkania będą zróżnicowane. Inwestor zaprojektował apartamenty, które swoimi metrażem zadowolą wszystkich. Powierzchnia lokali w budynku wynosić będzie od 30 do 127 m kw.
Architektura budowli również została bardzo starannie dopasowana do miejsca, w którym budynek powstanie. Architekt osiedla Jacek Droszcz ze Studia Kwadrat zaznaczył, że prace projektowe poprzedzone zostały wnikliwą analizą urbanistyczną i fizjograficzną całego obszaru inwestycji. Budowla łączy modernistyczne elementy Gdyni z nowoczesnymi rozwiązaniami idealnie komponującymi się z przestrzenią nadmorską. – Nowym elementem, zaznaczającym się wyraźnie w tej przestrzeni jest zaprojektowana dominanta widoczna nawet z dalekiej perspektywy ulicy Świętojańskiej. Jest to działanie świadome, miastotwórcze, ułatwiające orientację w strukturze miasta. – dodaje arch. Jacek Droszcz.
Inwestor zapewnia, że mieszkańcy mogą spodziewać się wielu atrakcji. Na terenie osiedla powstanie m.in. klub fitness z salą do ćwiczeń siłowych i kondycyjnych, sauny, sala bilardowa i telewizyjna z xboxem oraz plac zabaw dla dzieci. Od północnej strony inwestycji znajdzie się miejski deptak spacerowy. Twórcy osiedla zadbali o organizację spokojnej przestrzeni do wypoczynku. Oprócz prywatnych ogródków, planuje się utworzenie wewnętrznych, przestronnych dziedzińców dla wszystkich mieszkańców. Osiedle ma posiadać także własną ochronę i monitoring.
Inwestorem Portovej jest firma developerska Invest Komfort. Pierwszy etap ma zostać oddany na koniec 2019 r. Cała inwestycja ma zostać ukończona w grudniu 2020 r.

Nowy terminal promowy

Na końcu Nabrzeża Polskiego ma powstać nowy terminal promowy. Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje rozpoczęcie inwestycji wiosną 2018 r. W tym roku ZMPG zamierza przygotować teren pod inwestycję i wyburzyć istniejące w tym miejscu magazyny. Port chce pozyskać nowych przewoźników promowych i prowadzi rozmowy z kilkoma operatorami, którzy mieliby cumować w Gdyni.

Terminal promowy w Gdyni zlokalizowany będzie na obszarze bezpośrednio sąsiadującym z obiektem Starego Dworca Morskiego, wpisanego do rejestru zabytków woj. pomorskiego. Pasażerowie promów przypływający do miasta wychodziliby bezpośrednio w jego centrum, co jest niewątpliwym atutem terminalu.

ZMPG planuje obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego. Ruch pasażerski odbywać się będzie z galerii pasażerskiej łączącej budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Z terminalu będą mogły korzystać promy morskie o długości od 175 do 245 metrów.
Na terenie ok. 7 ha ulokowane mają być miejsca postojowe i perony do obsługi komunikacji publicznej dla pasażerów, w tym m.in.: miejsca postojowe dla taksówek, minibusów, autokarów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla dowozu prywatnego, m.in. parking Kiss&Ride.

Koszt wybudowania nowego terminala planowany jest na ok. 150 mln zł. 60 proc. tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych. Zarząd Portu planuje zakończenie inwestycji za 2,5 roku.