Nowa Marina coraz bliżej

Na terenie Śródmieścia Morskiego ruszać będzie budowa kolejnej inwestycji. Na początku przyszłego roku rozpoczną się prace przy Nowej Gdyńskiej Marinie. Porozumienie w tej sprawie podpisały władze Gdyni, Polski Związek Żeglarski, gdyńskie jachtkluby oraz Związek Harcerstwa Polskiego.

Przy nabrzeżu Beniowskiego powstać ma nowoczesne zaplecze dla żeglarzy zwijających do Gdyni. Do dyspozycji wilków morskich będą sale szkoleniowe, kompleks sanitarny, centrum fitness wraz ze strefą SPA oraz hotel z 200 pokojami. Nowy obiekt stanie się również siedzibą lokalnych jachtklubów. Architektura budynków zaprojektowanych przez Studio Kwadrat umożliwiać będą podziwianie ich wyjątkowej lokalizacji. Na dachach znajdować się mają tarasy widokowe, a ściany obiektów posiadać będą duże przeszklenia również umożliwiające rozkoszowanie się niepowtarzalną panoramą. Inwestycję poprowadzi spółka Nowa Marina Gdynia. Budowa kompleksu zwiększa szansę Gdyni na organizację Mistrzostw Świata w Żeglarstwie w 2018 r.

Miasto z widokiem na wodę

Gdyńskie Śródmieście Morskie oraz przemiany dokonujące się w tej części miasta stały się inspiracją filmu dokumentalnego „Miasto z widokiem na wodę” autorstwa Małgorzaty Rakowiec, gdańskiej dziennikarki. Film można oglądać w kwietniu i maju w TVP Gdańsk.

 

Dziennikarka dostrzegła ogromne wyzwanie, przed którym stanęły władze Gdyni, decydując się na zagospodarowanie i włączenie w struktury miasta dużych terenów poprzemysłowych. Śródmieście Morskie ma stanowić nowoczesną dzielnicę miasta, ze wszystkimi jego funkcjami, zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie morza. Dziennikarka pokazuje potencjał tego miejsca podkreślając jego unikatowość i niepowtarzalną lokalizację łączącą śródmieście miasta z Zatoką Gdańską. Na przykładzie Sztokholmu i dzielnicy Hammarby Sjöstad w filmie prześledzono w jaki sposób ożywienie zdegradowanych terenów udało się naszym sąsiadom. Film zawiera również wypowiedzi światowej sławy urbanistów i architektów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami i opowiadają o możliwościach wykorzystania potencjałów miast. Z przywołanych w dokumencie przykładów zagospodarowania  waterfrontów w innych miastach europejskich – Hamburgu i Rotterdamu wynika, że przemiany przemysłowych dzielnic okazały się bardzo opłacalne, gdyż wygenerowały nowe i bardzo atrakcyjne miejsca do życia dla tysięcy osób, zaktywizowały „miejskie życie” wokół wody, ale także okazały się rentownym przedsięwzięciem zarówno dla firm, jak i dla indywidualnych inwestorów.

Film „Miasto z widokiem na wodę” emitowany będzie w TVP Gdańsk kilkukrotnie – 12 kwietnia godz. 16.00, 29 kwietnia godz. 18, 10 i 31 maja godz. 18.00.

Śródmieście Morskie Gdyni na targach w Cannes

Gdynia na Międzynarodowych Targach Inwestycyjnych MIPIM w Cannes zaprezentowała obszar Śródmieścia Morskiego – najbardziej atrakcyjnego terenu inwestycyjnego nad Bałtykiem.  

 
– Dołączyliśmy do ekipy targowej na zaproszenie Gdańska. Uważamy, że w promocji całej metropolii jest siła. Promowaliśmy głównie Śródmieście Morskie – mówi wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka – Spychała. –  Siedemdziesiąt hektarów terenu inwestycyjnego położonego na styku lądu i morza, przylegającego bezpośrednio do centrum ćwierćmilionego miasta to unikat na skalę światową. To nowa dzielnica, w której zamieszka 9 tysięcy ludzi, a pracę znajdą kolejne 4 tysiące.

 

Śródmieście Morskie będzie dzielnicą mieszkaniowo-usługową, dysponującą apartamentami w prestiżowej lokalizacji oraz atrakcyjną przestrzenią publiczną. Charakterystyczne dla krajobrazu miasta dwie wieże Sea Towers to pierwsze z wykonanych inwestycji. Latem do użytku oddany zostanie hotel Marriot i budynek biurowy banku wraz z położonymi nad samym morzem kawiarniami i restauracjami. Ruszyła też inwestycja mieszkaniowo-usługowa o nazwie Port Rybacki. To sześć budynków mieszkalno-usługowych, które mają powstać do 2017 roku na pirsie otoczonym z trzech stron morzem. Równolegle budowana będzie nowa marina na 120 jachtów.

 

MIPIM, obok monachijskich targów Expo Real, to najważniejsze i największe w Europie targi nieruchomości. W 2015 roku targi oferowały 19.400 m kw. powierzchni wystawienniczej, 2.225 wystawców reprezentujących 93 kraje, 21 tys. uczestników, 430 akredytowanych dziennikarzy, 3 tys. członków zarządów i prezesów firm oraz 4,5 tys. inwestorów.

Gdynia Waterfront

Przestrzeń przy nabrzeżu Basenu Prezydenta znacząco zmieniła swój charakter. W sąsiedztwie Sea Tower wyrosły dwa nowe wieżowce. 
Gdynia Waterfront – strefa biznesu i relaksu znajduje się na bardzo zaawansowanym etapie. Inwestor zapowiadał zakończenie inwestycji na maj 2015 r. Jeden z budynków mierzący 35 metrów wysokości zajmować ma hotel Courtyard by Marriott. Drugi wieżowiec o 11 kondygnacjach stanowić ma siedzibę jednego z banków. Na najwyższej kondygnacji biurowca powstać ma taras widokowy, z którego podziwiać będzie można miasto i Zatokę Gdańską. Przedstawiamy zdjęcia tego rejonu miasta prezentujące obecny stan prac.

 

Rewitalizacja Międzytorza

Kolejne tereny postoczniowe zyskały inwestora. Oblicze ponad 14 hektarów gdyńskiego Międzytorza odmienią spółki PKP SA, właściciel terenu oraz  SEMEKO Grupa Inwestycyjna SA z Gdyni.

Inwestorzy planują przeprowadzenie kompleksowej rewitalizacji tego terenu. Obszar, przez który przebiegały tory wykorzystywane przez port, całkowicie zmieni swoje oblicze stając się centrum miasta z bogatą zabudową usługowo-mieszkaniową. Rewitalizacja terenu ma całkowicie odmienić charakter i przeznaczenie tego obszaru. Hotel, pomieszczenia biurowe i handlowe, ale przede wszystkim budynki mieszkalne sprowadzą mieszkańców i turystów do tej części miasta. Łączna powierzchnia mieszkalna i komercyjna może wynieść do 345 tys m2.

Projekt podzielony jest na kilka etapów, a cała inwestycja ma zakończyć się do 2026 roku. Pierwsze prace budowlane mogą się rozpocząć już w 2017 roku. Szacowana wartość projektu to ok. 700 mln EURO.

Rewitalizacja Międzytorza

Kolejne tereny postoczniowe zyskały inwestora. Oblicze ponad 14 hektarów gdyńskiego Międzytorza odmienią spółki PKP SA, właściciel terenu oraz SEMEKO Grupa Inwestycyjna SA.

Inwestorzy planują przeprowadzenie kompleksowej rewitalizacji tego terenu. Obszar, przez który przebiegały tory wykorzystywane przez port, całkowicie zmieni swoje oblicze stając się centrum miasta z bogatą zabudową usługowo-mieszkaniową. Rewitalizacja terenu ma całkowicie odmienić charakter i przeznaczenie tego obszaru. Hotel, pomieszczenia biurowe i handlowe, ale przede wszystkim budynki mieszkalne sprowadzą mieszkańców i turystów do tej części miasta. Łączna powierzchnia mieszkalna i komercyjna może wynieść do 345 tys m2.

Projekt podzielony jest na kilka etapów, a cała inwestycja ma zakończyć się do 2026 roku. Pierwsze prace budowlane mogą się rozpocząć już w 2017 roku. Szacowana wartość projektu to ok. 700 mln EURO.

Będą pierwsze mieszkania na Molo Rybackim

Budowa sześciu budynków mieszkalnych usytuowanych na terenie Mola Rybackiego rozpocznie się już w przyszłym roku. Spółki Dalmor i mLocum podpisały umowę na realizacje tej inwestycji.

Pierwszy etap inwestycji będzie obejmował wybudowanie 170 mieszkań wraz z niezbędną infrastrukturą na nieruchomości należącej do spółki Dalmor S.A., położonej w Gdyni przy ul. Hryniewickiego 10. Partery w czterokondygnacyjnych budynkach przeznaczone zostaną na lokale usługowe. Zaplanowano również budowę parkingów ogólnodostępnych oraz miejsc postojowych przeznaczonych dla mieszkańców.

Obecnie firmy opracowują niezbędną dokumentację związaną z realizacją przedsięwzięcia. Prace budowlane powinny rozpocząć się w przyszłym roku, zakończenie inwestycji planowane jest na początku 2017 r.

Przeznaczone pod inwestycję tereny przy ul. Hryniewickiego 10 to sztuczny pirs wysunięty w głąb Zatoki Gdańskiej, z trzech stron otoczony morzem. Obszar należy do dzielnicy Śródmieście i jest postrzegany jako serce Gdyni. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, w miejscu tym może powstać ok. 70 tys. mkw. GLA powierzchni komercyjnej i ok. 120 tys. mkw. powierzchni mieszkaniowej.

Znamy projekt Nowej Mariny

Wiadomo już, jak będzie wyglądała Nowa Marina w Gdyni. Do 2017 roku przy al. Jana Pawła II powstanie budynek, w którym znajdą siedziby gdyńskie kluby żeglarskie, hotel, zaplecze konferencyjne, a także restauracje i kawiarnie.

28 stycznia 2014 roku ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na koncepcję budynku Nowej Mariny. O główną nagrodę ubiegały się cztery pracownie, a najlepszy okazał się projekt gdyńskiego Studia Kwadrat. Jury, któremu przewodniczył wybitny architekt Andrzej Bulanda, za główny atut zwycięskiej koncepcji uznało spokojną, zgeometryzowaną architekturę, odwołującą się wprost do cech lokalnego modernizmu, jednak operującą współczesnym językiem i technologiami. Laureatom przyznano nagrodę w wysokości 15 tys. zł i zlecono realizację projektu wykonawczego.

Ta koncepcja oddaje charakter Gdyni – miasta położonego na styku morza i lądu. Budynek będzie służył celom związanym z wodą, a z drugiej ma też funkcje miejskie i realizuje naszą wizję rozwijania Śródmieścia jak najbardziej w kierunku morza – podsumowuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Zwraca też uwagę, że miasto poprzez zapisy w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego wymaga, by w prestiżowych lokalizacjach organizowane były konkursy architektoniczne.

– To rozwiązanie korzystne dla obu stron – zarówno dla inwestora, jak i miasta. Dzięki temu architektura nowych budynków w Gdyni jest najwyższej jakości – konkluduje Stępa.
Zwycięski projekt zakłada horyzontalny układ przestrzenny, proste formy i dużą funkcjonalność. Nasza koncepcja czerpie z idei modernizmu – podąża za funkcją, a jednocześnie nie narzuca się i nie dominuje otoczenia – twierdzi Jacek Droszcz, prezes Studia Kwadrat.

Po długich dyskusjach udało nam się, przy dużym wsparciu miasta, znaleźć porozumienie z klubami żeglarskimi, z którymi w najbliższych dniach chcemy powołać spółkę celową. W ten sposób kluby zostaną współwłaścicielami nowego obiektu, a nie jak do tej pory – tylko dzierżawcami – podkreśla Wiesław Kaczmarek, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.

Koszt inwestycji planuje się na ok. 100 mln zł, a jej spodziewany finał to koniec 2017 roku.

Gdynia i Nauta wspólnie zbudują drogi

Kluczowym czynnikiem powodzenia każdej dużej inwestycji są drogi. Dzięki współpracy Gdyni i stoczni Nauta, tereny poprzemysłowe, na których wkrótce powstanie nowa część Śródmieścia, będą świetnie skomunikowane. 9 lipca 2013 r. w gdyńskim InfoBoxie podpisano w tej sprawie list intencyjny.

Stocznia remontowa Nauta, która dotychczas prowadziła działalność w rejonie basenu inż. Wendy, przeniosła się na tereny po Stoczni Gdynia.

– Przeprowadzka otworzyła przed nami dużą szansę na rozwój – mówi Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes stoczni Nauta. – Jednak każdy rozwój wymaga inwestycji, które sfinansowaliśmy z kredytów bankowych. Sprzedaż terenów, na których działaliśmy do tej pory pozwoli nam na spłatę tych zobowiązań – dodaje.

Na zwalnianym obszarze o wielkości ponad 8 ha w najbliższych latach powstawać będzie nowe centrum Gdyni z zabudową o charakterze usługowo-biurowym, handlowym, mieszkaniowym, hotelowym i magazynowym. W basenie Wendy projektowana jest nowa marina żeglarska, a nabrzeża zamienią się w ogólnodostępne bulwary. Łączna powierzchnia nowych budynków może osiągnąć nawet 174 000 m². Dla tego rejonu miasta tworzony jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który ma być przyjęty jeszcze w tym roku.

Zanim jednak teren we władanie obejmą koparki i żurawie, trzeba go dobrze skomunikować z siecią gdyńskich ulic. Stąd też podpisanie listu intencyjnego, w którym strony zadeklarowały wspólne finansowanie poszerzenia ulicy Węglowej, budowy ulicy Nowej Węglowej oraz rozbudowy ulicy Waszyngtona. Przypomnijmy, że wcześniej podobną deklarację złożył Polski Holding Nieruchomości, który dysponuje terenem Molo Rybackiego.

Inwestorów na rzecz Stoczni Nauta poszukuje znana firma konsultingowa Colliers International. Do 24 lipca zbierane są listy intencyjne zainteresowanych podmiotów. Do końca sierpnia będą one mogły składać niewiążące oferty, które później staną się przedmiotem negocjacji. Przedstawiciele Nauty liczą, że inwestora uda się wyłonić i sprawę sfinalizować do końca bieżącego roku.

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Gdynia Waterfront

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zespołu biurowo-hotelowego, stanowiącego pierwszy etap realizacji kompleksu Gdynia Waterfront zapoczątkowała budowę inwestycji. Wraz z kamieniem węgielnym została wmurowana kapsuła czasu, do której włożono akt erekcyjny, pen-drive z dokumentacją i wizualizacjami projektu oraz dzisiejsze wydanie lokalnej gazety. Developer, firma Vastint Poland, ten etap inwestycji planuje zakończyć w połowie 2015 roku.

W trakcie uroczystości Roger Andersson, Dyrektor Zarządzający Vastint Poland powiedział: „Jestem przekonany, że Gdynia Waterfront to przyszłe centrum biznesu, usług, rekreacji i spotkań mieszkańców miasta oraz licznie odwiedzających to miejsce turystów. Prestiżowa lokalizacja w sąsiedztwie Skweru Kościuszki, nowoczesna architektura i dobrze rozplanowana przestrzeń publiczna z bezpośrednim dostępem do wody, stworzą niepowtarzalny klimat tego miejsca i sprawią, że kompleks stanie się wielobarwnym, tętniącym życiem, sercem miasta.

Gdynia Waterfront to nowoczesny kompleks wielofunkcyjny o powierzchni 90 000 metrów kwadratowych, który oferować będzie powierzchnie biurowe, hotel, budynki mieszkalne, obiekty handlowe i usługowe. Dopełnią je funkcje kulturalne i wypoczynkowe. W budowie, z planem oddania do użytku w 2015 roku, jest pierwszy etap inwestycji, tj. hotel Mariott Courtyard z centrum konferencyjnym, którego operatorem będzie firma Scandinavian Hospitality Management oraz budynek biurowy zaplanowany, jako siedziba główna Nordea Bank Polska.
Inwestorem i deweloperem projektu jest spółka Vastint Poland, należącą do Grupy Inter IKEA, która w przyszłości będzie także zarządzać nowo wybudowanym kompleksem. Projekt architektoniczny pierwszego etapu inwestycji powstał w Pracowni Projektowej FORT, generalne wykonawstwo, natomiast, powierzono firmie PORR Polska.