Read More

Zielony terminal promowy w Gdyni

Nowy terminal promowy, przygotowany na przyjęcie dużych wycieczkowców, usytuowany na Nabrzeżu Polskim w Gdyni będzie gotowy już w czerwcu – poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Dodatkowym atutem nowej inwestycji jest możliwość zasilania statków energią elektryczną podczas postoju. Port w Gdyni jako pierwszy w Polsce wprowadza ten nowatorski system, wpisując się tym samym w ideę „green port”.

To największa inwestycja realizowana przez Port od 50 lat. Historyczne Nabrzeże Polskie zostało rozebrane i na tym miejscu wybudowano nowe wraz z niezbędną infrastrukturą. Powstał już budynek terminala oraz rampa, przy której będą mogły cumować statki do 240 m długości, czyli o docelowej wielkości obsługiwanych promów na rynku bałtyckim. Pierwsze statki będą mogły wpłynąć do Portu we wrześniu br.

Statki pozostające w porcie będą zasilane energią elektryczną, dzięki czemu silniki będą mogły zostać wyłączone, co przyczyni się do obniżenia poziomu hałasu, zniweluje drgania, ale przede wszystkim wpłynie korzystnie na stan powietrza. Badania wykazały bowiem, że 10 godzin korzystania z zasilania w porcie przez duży statek wycieczkowy redukuje emisje CO₂ o 22 tony, tlenków azotu o 1,4 tony i tlenków siarki o 1,2 tony.
Po raz pierwszy tę technologię zastosowano w 2004 roku w porcie w Los Angeles w USA. Taki system posiadają już szwedzkie porty w Kalskronie, Goteborgu i Sztokholmie. W tym roku ekologiczne rozwiązanie zostanie również zastosowane w Gdyni.

– Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o środowisko to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Realizując strategiczne inwestycje nie możemy zapomnieć o otaczającym nas środowisku. Budowa Publicznego Terminalu w Gdyni to przedsięwzięcie na szeroką skalę, który realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju – komentuje Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Przyłącze dla statków będzie dysponowało mocą sięgającą 3,5 MW, co pozwoli na szybkie ładowanie akumulatorów promu, bez konieczności załączania silników diesla. Gdyński port będzie mógł też przyjmować jednostki, które są zasilane w pełni elektrycznymi silnikami.

Port Gdynia jest węzłem bazowym transeuropejskiej sieci TEN-T i portem kategorii A. Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską Gdynia-Karlskrona. Odgrywa kluczową rolę w korytarzu Bałtyk-Adriatyk, jest jednym z 9 kluczowych Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.
Lokalizacja Publicznego Terminalu Promowego przy Nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami, stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Wartość inwestycji to ok. 292 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116.837.137,67 PLN.

Fot. Tadeusz Urbaniak / www.port.gdynia.pl / mat. prasowe