Duże promy o długości nawet 240 metrów będą mogły cumować w gdyńskim porcie, przy oddanym właśnie nowym terminalu. Inwestycja o wartości prawie 300 mln zł objęła budowę budynku dla podróżnych, rampy, magazynu, parkingów i placu manewrowego oraz przebudowę nabrzeża. Jest to obecnie najnowocześniejszy obiekt w rejonie Morza Bałtyckiego.
Nowy terminal umożliwi szybsze cumowanie po wejściu do portu, gdyż obiekt ulokowano blisko głównego wejścia, przy nabrzeżu Polskim. Pozwoli to także na przyjmowanie dłuższych jednostek niż do tej pory.
– To terminal publiczny. Jest dedykowany większej ilości operatorów niż do tej pory, w terminalu, który funkcjonował w głębi portu wewnętrznego. Dzisiaj dysponujemy czterema slotami, co oznacza, że będziemy mogli obsłużyć cztery promy na dobę. Warto zwrócić uwagę na lokalizację tego terminala, jest on dużo bliżej wejścia głównego do portu. Największe promy, które będą mogły tutaj zawijać mogą mierzyć do 240 metrów długości. Szacujemy, że nie będą spędzały przy nabrzeżach więcej czasu niż 120 minut – wymieniał Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
W ramach inwestycji powstał piękny budynek, który swoją architekturą nawiązuje do tradycji modernistycznej Gdyni. Wybudowano również budynek magazynowy liczący 7 tysięcy metrów sześciennych. Powstały także place manewrowe i parkingi dla pojazdów o powierzchni sięgającej 6,5 hektara. Przebudowano gruntownie nabrzeże, przygotowano specjalną rampę, została przebudowana infrastruktura kolejowa i drogowa z instalacjami technicznymi pozwalającymi na ograniczenie emisji spalin z promów zacumowanych przy brzegu. Nowy terminal znajduje się blisko centrum miasta, co jest bardzo dużym atutem dla pasażerów.
– Przeniesienie i wybudowanie nowego terminalu promowego to z jednej strony szansa na zwiększenie przewozów pasażerskich i towarowych, które poprzez promy wpływają do naszego miasta, ale to także usytuowanie terminalu, które sprawi, że nasi goście większym „spacerkiem” będą mogli dojść do centrum miasta, do ulicy Świętojańskiej. To nie tylko nowe funkcje, ale także ważny element rozwoju gospodarczego portu i miasta Gdyni – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Z terminala będą korzystać różni operatorzy. Oprócz obecnego w Gdyni od 1995 roku szwedzkiego przewoźnika Stena Line będzie można też wsiadać na pokład jednostek Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, które są znane pod szyldem Polferries. Oznacza to, że najprawdopodobniej w ofercie znajdą się nowe połączenia pasażerskie do Szwecji. Nowy terminal ma też pozwolić na więcej połączeń typu ro-ro. Pierwsi pasażerowie najprawdopodobniej do nowej lokalizacji wpłyną na początku 2022 roku. Oddany do użytku publiczny terminal promowy jest w tej chwili jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w całym basenie Morza Bałtyckiego.
Zostaw komentarz